Hakusessa olisi tieteellisiä tutkimuksia jotka koskevat aihetta ”näkövammaiset lapset”. Mieluiten tuoreita ja skandinaavisia tai eurooppalaisia tutkimuksia. …

Kysytty

Hei! Hakusessa olisi tieteellisiä tutkimuksia jotka koskevat aihetta ”näkövammaiset lapset”. Mieluiten tuoreita ja skandinaavisia tai eurooppalaisia tutkimuksia.
Olen tuloksetta hakenut erillaisilta verkkokirjastoissa. Onko ehdotuksia mistä löytyisi tälläisiä turkimuksia?

Vastaus

Vastattu

Oletan, että olet etsimässä avoimesti julkaistua tutkimustietoa aiheesta. Kaupallisista hakupalveluista ja vertaisarvioituja lehtiä sisältävistä e-aineistoista tutkimustietoa on toki mahdollista löytää, mutta se on maksullista.

Näistä tietokannoista/hakukoneista voit etsiä kokonaan avoimesti julkaistua tutkimustietoa, joka on maksutonta:

Tein itse muutamia testihakuja BASEen ja DOAJ:iin.  Hakuterminä käytin “visually impaired children”.

Hakutuloksia tuli Basesta vajaa 8000 (ei rajauksia käytössä). Hakua voi BASEssa rajata useilla eri tavoilla, mm. julkaisuvuoden tai dokumenttityypin (gradu, väitöskirja) mukaan. Hakutuloksia DOAJ:sta tuli 133 kpl. Myös DOAJ:ssa voi rajata hakutuloksia mm. julkaisuvuoden ja kielen mukaan.

Seuraavat selainlaajennukset kertovat, onko millä tahansa tiedonhaulla (esim. Google) löytynyt artikkeli avoimesti saatavana. Niiden kautta voi tarvittaessa myös pyytää artikkelin tutkijalta itselleen:

Ohjeet selainlaajennusten käyttöön saamiseksi löytyivät em. sivuilta.