Hakusessa lapsuuden kadonnut satukirja Vuosikausia olen yrittänyt metsästää, mikä oli nimeltään lapsuuteni kaunis, suomenkielinen, kuvitettu satukirja. Kirja…

Kysytty

Hakusessa lapsuuden kadonnut satukirja

Vuosikausia olen yrittänyt metsästää, mikä oli nimeltään lapsuuteni kaunis, suomenkielinen, kuvitettu satukirja. Kirja oli kokoelmateos, jossa oli mielestäni sekaisin ainakin Grimmin, HC Andersenin ja Aisopoksen satuja. Melkoisella varmuudella muistan siinä olleen ainakin sadut: Ruma ankanpoikanen, Lumivalko ja Ruusunpuna, Hannu ja Kerttu, Kuningas Midas (tai vastaavalla nimellä), Maalaishiiri ja kaupunkilaishiiri, ja monia muita. Epävarmempia satuehdokkaita: Urhea räätäli, Prinsessa Ruusunen, Tuhkimo, Punahilkka, Hamelnin pillipiipari, Paimentyttö ja nokikolari.

Kirja ei voi missään tapauksessa olla uudempi kuin vuodelta 1990, todennäköisesti 1970-1980-luvuilta, kaikkein todennäköisimmin 80-luvun puolesta välistä. Taide on subjektiivista, mutta kuvitus oli todella hienoa verrattuna moniin uudempiin satukirjoihin, Googlen kuvahaulla "Ladybird book fairy tale" päästään lähelle hakemani kirjan kuvitustyyliä, mutta niidenkään avulla ei oikeaa kirjaa ole löytynyt. Olen ottanut huomioon, että kyseessä voi olla myös käännöspainos esim. saksalaisesta tai ruotsalaisesta alkuteoksesta, ja hakenut mm. kyseisillä kielillä kyseistä teosta, laihoin tuloksin. Olen etsinyt kirjaa kivijalkakirjastojen satukirjaosastojen lisäksi kaikkien Suomen nettikirjastojen hakupalveluista ja antikvariaateista, mutta vielä ei ole tärpännyt.

Mitkään Grimmin kokoelmat tms. eivät voi mielestäni tulla kysymykseen, koska kirjassa tosiaan oli sekaisin satuja monista eri "lähteistä". Kuvituksesta on useita visuaalisia muistikuvia, mutta vahvimpana voidaan pitää "Maalaishiiri ja kaupunkilaishiiri" -sadussa ollutta kuvaa, jossa hiiret aterioivat pitkän päivällispöydän eri päissä. Jos tätä kuvaa ei kirjasta löydy, kyseessä ei ole oikea teos. Sopivan ehdokkaan löytyessä esim. kansikuva olisi kirjan nimen ohella oiva tuntomerkki oikean teoksen varmistamiseen. Olisin ikuisesti kiitollinen oikeasta vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Valitettavasti ei hakuehtojesi mukaista kirjaa varastostamme löydy.

Kuvitustyylin perusteella hakemasi teos voisi olla Iloisten satujen kirja (Gyo Fujikawa), jonka suomenkielinen painos on vuodelta 1984. Iloisten satujen kirja sisältää mainitsemistasi saduista ainakin Kuningas Midaksen sekä sadun Kaupunkihiiri ja metsähiiri, mutta toivomaasi pitkää päivällispöytää kuvitus ei ikävä kyllä sisällä.

Toivottavasti joskus vielä oikeaan kirjaan jossain törmäät!

0 ääntä

Kommentit

Voisiko olla Valittujen Palojen Suuri satukirja? Vastaa osin kuvausta.

Kiitos ehdotuksista, mutta eipä ole kumpikaan noista. Jos jollakulla on aavistusta, mistä teoksesta voisi olla kyse, ehdottakaa rohkeasti, kaikki vinkit ovat tärkeitä!

Voisiko kyse olla useampiosaisen satukokoelman tietystä osasta, esim. Suuri satukirjasto (Otava tai WSOY) tai Tammen Satumaa 1-10?