Haen kirjaa, jossa annetaan käytännön vinkkejä muistiinpanotekniikasta. Kokouksissa, seminaareissa ja kursseilla tarvitaan tekniikkaa, jotta osaa tehdä…

Kysytty

Haen kirjaa, jossa annetaan käytännön vinkkejä muistiinpanotekniikasta. Kokouksissa, seminaareissa ja kursseilla tarvitaan tekniikkaa, jotta osaa tehdä oleellista muistiinpanot, ja aikaa jäisi luennon kuuntelemiseenkin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistiinpanotekniikka ja kokoustekniikka kulkevat käsikkäin. Asiat käsitellään kokouksissa yleensä melko kaavamaisesti, mikä mahdollistaa hyvien muistiinpanojen tekemisen. Esimerkiksi puheenvuorot on mahdollista tyypitellä jo etukäteen. Hyvä idea on tehdä kaavio kokousagendan pohjalta, ja siihen merkitä tapahtumat. Monet asiat voi jo valmiiksi ennen kokousta kirjata muistiin. Kokous- ja neuvottelutaitoa käsittelevistä kirjoista saa tähän hyviä neuvoja. (Valavaara: "Yhdistystoiminnan käsikirja", Lunnas: "Kokouskäytäntö", Kansanen: "Neuvottelu- ja kokoustaito")

Kaikkea kokouksissa tapahtuvaa on mahdotonta tallentaa jos käytössä ei ole videokameraa tai nauhuria. On siis etukäteen päätettävä, mitkä asiat ovat oleellisia. Muodollisissa yhteyksissä, esim. kunnallisessa päätöksenteossa, laki velvoittaa merkitsemään muistiin tietyt seikat päätöksentekoprosessissa
(ks. esim. "Lehkonen: Kokous ja neuvottelu kunnassa").

Tässä vihjeenä pari aivan uutta kirjaa:
Andersson, Sari: Käytännön puheviestintä
Huhtinen, Pirkko: Näkökulmia neuvotteluihin ja palavereihin

Kokous- ja neuvottelukirjojen saatavuuden voi tarkistaa HELMETistä, osoitteesta http://www.helmet.fi ja LINDAsta, osoitteesta
http://linda.linneanet.fi

Muistiinpanojen tekemistä voi tietenkin myös harjoitella esim. mind map -tekniikalla tai mielialakarttojen avulla. Esimerkiksi Buzan, Lindh ja Ringom ovat kirjoittaneet kirjoja näistä aiheista. Jos suunnittelet kurssin pitämistä, kannattanee tutustua myös mielikuvaoppimista koskeviin teoksiin ja aikuisen oppimisen psykologisiin perusteisiin.