Haarajoella on katu nimeltä Deccatie. Onko levy-yhtiö Decca joskus toiminut omalla nimellään Suomessa, vai mistä on kysymys?

Kysytty

Haarajoella on katu nimeltä Deccatie. Onko levy-yhtiö Decca joskus toiminut omalla nimellään Suomessa, vai mistä on kysymys?

Vastaus

Vastattu

Levy-yhtiö Decca Records perustettiin vuonna 1929 Isossa-Britanniassa. Yhtiöllä oli aikoinaan edustus myös Suomessa ja monikin tunnettu artistimme julkaisi tuotantoaan Decca-levyillä.

Mäntsälän Haarajoella sijaitseva Deccatie ei kuitenkaan saanut nimeään tuon levy-yhtiön mukaan. Decca on radioaaltoja käyttävä paikantamisjärjestelmä. Se kehitettiin toisen maailmansodan aikana ja oli käytössä vuoteen 2000. Haarajoen vuonna 1970 rakennettu decca-asema huolehti aikanaan radiosignaaleilla alusten turvallisesta navigoinnista Suomenlahdella. Lähetysasema suljettiin vuonna 1999, kun deccajärjestelmän käyttö loppui Euroopassa.

Asema otettiin uudelleen käyttöön vuonna 2009, kun siellä aloitettiin DGPS-järjestelmän lähetykset. Nykyään näiden nelostiellekin näkyvien mastojen kautta lähetetään paikannuksen tarkkuutta ja luotettavuutta parantavaa korjaustietoa satelliittinavigointia käyttäville laivoille. Liikennevirasto ylläpitää yhdeksää DGPS-korjauslähetysasemaa eri puolella Suomea. Uusi tekniikka on huomattavasti vanhaa deccajärjestelmää tarkempaa.

Decca levy-yhtiö https://fi.wikipedia.org/wiki/Decca_Records

Decca-paikantamisjärjestelmä https://fi.wikipedia.org/wiki/Decca

Moni moottoritietä kulkeva kummastelee Haarajoen kymmenmetrisiä mastoja  https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/1454330

5 ääntä

Kommentit

On se tie saanut nimensä yhtiön mukaan siinä mielessä, että Decca-paikantamisjärjestelmälle nimensä antanut, tutkia valmistanut brittiläinen yhtiö (Decca Radar Ltd.) oli kuuluisan levy-yhtiön (Decca Record Company Ltd.) tytäryhtiö. Ne erotettiin omistuspohjan suhteen toisistaan vasta 1970-80-luvun taitteessa, kun tutkayhtiön osti brittiläinen Racal Electronics ja levy-yhtiön alankomaalainen PolyGram.