Otsikko
Etsisin Gambinasta mitä tahansa tietoa, jota ei jo mainita alla olevilla verkkosivuilla. Jostain Alkon historiaa käsittelevästä kirjasta voisi ehkä löytää. …

Kysytty

Etsisin Gambinasta mitä tahansa tietoa, jota ei jo mainita alla olevilla verkkosivuilla. Jostain Alkon historiaa käsittelevästä kirjasta voisi ehkä löytää.

https://viinimaa.fi/juomat/vakevat-viinit/gambina?s=
https://fi.wikipedia.org/wiki/Gambina

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Martti Häikiön Alkon historian (2007) mukaan makea martini-cocktail Gambina (28,5%, sokeria 120 g/l) oli valmistettu ginistä ja punaisesta vermutista. Juoma tuli kirjan mukaan myyntiin 1933. Gambina oli 1950- ja 1960-luvuilla väkevin B-ravintoloista saatava juoma (s.461). Teoksen mukaan hinta-väkevyys -suhteensa johdosta Sorbus on Vineton, Aperitan ja Gambinan kanssa leimautunut alkoholistien juomaksi (s. 187).

Oheisen mtv-uutisten artikkeli kertoo Gambinan suosiosta ja uskollisista asiakkaista:

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/no-nyt-tuli-listojen-lista-1970-luvun-lehtiartikkeli-paljastaa-milla-alkon-juomilla-saa-halvimmat-kannit/6493600#gs.pvh5w9

Muuten Häikiön historiikissa Gambina mainitaan vain tilastoissa:

Vuonna 1956 ravintolamyynnin 10 kärjessä (ei oluet): 5. Gambina 180 643 litraa (s. 154)

Vuonna 1978 kokonaismyynnisstä 20 eniten myytyä alkoholijuomaa: 5. Gambina 2,0 miljoonaa litraa  (s. 238)

Vuonna 1994 Alkon juomateollisuuden yli 100 000 litran myynnin tuotteet: 22. Gambina 21% väkevä viini 209 000 litraa  (s. 350)

Lähde: Martti Häikiö: Alkon historia: valtion alkoholiliike kieltolain kumoamisesta Euroopan unionin kilpailupolitiikkaan 1932-2006 (2007)