Etsisin Gambinasta mitä tahansa tietoa, jota ei jo mainita alla olevilla verkkosivuilla tai Matti Häikiön Alkon historiassa (2007). Olen etsinyt jo hetken…

Kysytty

Etsisin Gambinasta mitä tahansa tietoa, jota ei jo mainita alla olevilla verkkosivuilla tai Matti Häikiön Alkon historiassa (2007).
Olen etsinyt jo hetken hyvin laihoin tuloksin, joten kaikki tieto olisi tervettullutta. Juoman kehittäjän nimi olisi jättipotti.

https://viinimaa.fi/juomat/vakevat-viinit/gambina?s=
https://fi.wikipedia.org/wiki/Gambina

Vastaus

Vastattu

Gambinasta on kyselty palvelussa samoin sanoin ennenkin, aivan hiljattain vieläpä: https://www.kirjastot.fi/kysy/etsisin-gambinasta-mita-tahansa-tietoa?language_content_entity=fi

Altian asiakaspalvelijan mukaan (chat-keskustelu 27.2.2020) Gambinaa on valmistettu 30-luvulta lähtien Rajamäen tehtaalla, joka oli ennen Alkon omistuksessa. Suurin osa juoman ainesosista (ainakin vermutti) tulee ulkomailta, mutta valmistus on edelleen rajamäkeläistä. Valitettavasti Altian arkistoistakaan ei löytynyt juomasekoituksen tuotekehittäjien tietoja. Myös Hotelli- ja ravintolamuseon tiedoissa on Gambinan kohdalla aukko (sähköposti 28.2.2020).

Gambina ilmestyi Alkon hyllyille heti kieltolain kumoamisen jälkeen (1932). Kieltolaki oli vaikeuttanut laadukkaiden väkevien viinojen kulkeutumista Suomeen, mutta vermuttia oli luultavasti helpompi saada ja se oli myös halvempaa. Giniä, jota Gambinassa on vähemmän, lisättiin luultavasti lähinnä siksi, että viinaan saataisiin enemmän prosentteja. Tästä syystä Gambinalla on edelleen ns. kyykkyviinan maine: http://www.viheraho.info/index.php?topic=9075.0

Legendaarinen martini-drinkki koostuu myös vermutista ja ginistä. Sitä on tarjoiltu jo 1860-luvulla San Fransiscossa (ks. esim. https://www.drinks.ng/martini-cocktail-story-behind-drink/). Myös klassisessa martinissa ginin ja vermutin suhde on muuttunut radikaalisti sen jälkeen, kun Yhdysvalloissa kaatui kieltolaki: gini oli drinkissä pääosassa ja värikin muuttui kirkkaammaksi.

Tavallaan Gambinan voisi nähdä olevan halvempi, suomalaisiin juomatapoihin istuva versio martinista. Jo sen alkunimi ”Viinake” viittaisi siihen, ettei sitä yritettykään myydä ns. oikeana viinana vaan jonkinlaisena korvikkeena paremman puutteessa.

1 ääntä

Kommentit

Anne Riski Altia-yhtiöstä selvitteli asiaa lisää, ja lähetti vastaajalle (allekirjoittanut) 3.3. lisätietoa:

"Makea martini-cocktail Gambina tuli myyntiin 1933 Viinake Cocktail- sarjaan, sen ensimmäisenä tuotteena. Tuote on saanut inspiraationsa Sweet Martinista, joka on perinteinen ginistä ja punaisesta vermutista sekoitettu drinkki.

Gambina ( alunperin 28,5% alc, sokeria 120 g/litra) oli 1950 ja 1960 luvuilla väkevin B-ravintoloista saatava alkoholijuoma. Nykyinen Gambina on 21% ja sokeriakin vähemmän eli 100 g/litra.

Alko perusti tisleosaston vuonna 1932. Osastolla valmistettiin erilaisia alkoholijuomien maustamiseen käytettäviä maustetisleitä, -uutteita ja -liuoksia mm. giniin, akvaviittiin ja glögeihin ja muihin maustettuihin viinoihin ja viineihin.

Dipl. insinööri Veikko Ollilainen kehitti ja valvoi uutteiden ja tisleiden valmistusta alusta alkaen. Myös kaikki Alkon alkuaikojen tuotteet punssia lukuun ottamatta ovat Veikko Ollilaisen kehittämiä.

Tuotteissa hän hyödynsi kehittämiään maustetisleitä ja -uutteita sekä ulkomaisia astiatavaroita, aluksi viinejä ja viskiä myöhemmin myös konjakkia ja rommia.

Gambina sekoitetiin ilmeisesti alkujaan Rajamäen tehtailla mutta kuljetettiin astioissa Helsinkiin pullotettavaksi mm. Lönnrotinkatu 32:een, jossa toimittiin 1938 huhtikuuhun asti.

Uusi Alkon Salmisaaren tehdas aloitti pullotuksen loppuvuonna 1940 ja Salmisaaren tehtaan sulkemisen jälkeen 1990-luvulla Gambinan valmistus ja pullotus palasi juurilleen Rajamäen tehtaille."