Etsin ulkomaista, suomeksi käännettyä kuvitettuja lastenkirjaa, on luultavasti 2000-luvulta. Siinä vanhemmat, joilla ei vielä ole lapsia, löytävät suolta…

Kysytty

Hei, etsin ulkomaista, suomeksi käännettyä kuvitettuja lastenkirjaa, on luultavasti 2000-luvulta. Siinä vanhemmat, joilla ei vielä ole lapsia, löytävät suolta erikoisen (vähän aksolotlin näköisen?) lapsen, jonka he vievät kotiinsa. Lapsesta tulee heidän lapsensa ja hän elää onnellisena tavallista elämää, mutta sitten hän saa kaipauksen palata... Harmaansävyinen, kaunis kirja, jota ei selitetä. Olisiko hollantilainen(??) Voisi olla kirjastossa luokiteltu lapset > erilaisuus tai tunteet. ?

Vastaus

Vastattu

Hei,

ja kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä! Löysin kaksi mahdollista teosta: "Call of the Swamp" ja "The Secret Spiral of Swamp Kid". Niistä molemmissa on hyvin omintakeisen ulkomuodon omaava, suolta löydetty poikalapsi.

"The Call of the Swamp" on vuodelta 2017. Se on englanninkielinen käännös italiankielisestä alkuteoksesta nimeltään "Il richiamo della palude", jonka tekijät ovat Davide Cali ja Marco Somà. Kansi on harmaan ja kauniin sävyinen, juuri sellainen kuin sanoit. Ainoa ongelma on, että kirjaa ei ole tietojeni mukaan suomennettu. Englanninkielisiä niteitä on saatavilla ainakin pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojärjestelmässä, vaikka netissä oleva Melinda-hakukone muuta väittääkin.

Toinen mahdollisuus, "Secret Spiral of Swamp Kid" (2019) osuu kuvailuusi ehkä hiukan huonommin, koska sen kansi ja kirjan kuvaaman pojan ulkomuoto on erittäin räväkkä eikä mitenkään harmaa. Mutta tarinassa on suurta samankaltaisuutta tekemääsi selostukseen, samoin kuin ensimmäisessä opuksessa. Tätäkään ei ole suomennettu.

Molemmat kirjat löytyvät helposti normaalilla Google-nettihaulla.

2 ääntä

Kommentit

Hei, kiitos paljon! Kirja on todellakin The Call of the Swamp! Tämä kirja on tullut lainattua pariinkin kertaan pk-seudun kirjastoista, mutta silti olin unohtanut kirjan ja tekijöiden nimet sekä sen, että kirjaa ei tosiaan ole käännetty suomeksi! Google-hakua vaikeutti toisen kirjan ja elokuvan ("Suon laulu") tuomat sivut ja se, että käytin suosta eri nimiä, mm. Marshland. Ihanaa, kiitos paljon avusta!! <3