Etsin tietoja henkilöstä nimeltä Lieselotte Kattwinkel, jonka kirja Lapin hullu ilmestyi 1943 WSOY:n kustantamana. Muistan lukeneeni hänestä jossakin Petsamoa…

Kysytty

Etsin tietoja henkilöstä nimeltä Lieselotte Kattwinkel, jonka kirja Lapin hullu ilmestyi 1943 WSOY:n kustantamana. Muistan lukeneeni hänestä jossakin Petsamoa käsittelevässä, ehkä Erno Paasilinnan kirjassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erno Paasilinnan Petsamon historian toisessa osassa "Maailman kourissa" tosiaan kerrotaan parilla sivulla (yhdistetyssä laitoksessa s. 611-612) Lieselotte Kattwinkelin ("nuoren saksalaisrouvan") matkasta poroilla Pallastunturin hotellilta Enontekiön ja Inarin erämaiden halki Suonikylään ja Petsamon rannikolle asti. Paasilinna ajoittaa matkan kevättalveen 1941, mutta ei kerro mitään taustatietoja Kattwinkelistä.

Kattwinkelin mies, saksalainen lehtimies Vitalis Pantenburg, matkusti samaan aikaan Pallakselta Pohjois-Norjan kautta Petsamoon, jossa avioparin matkareitit yhtyivät. Paasilinnan mukaan (s. 503-505 ja 612) Pantenburgin kuusi matkaa pohjoiseen olivat osa Saksan ennen sotia Lapissa ja Petsamossa harjoittamasta "julkisesta" vakoilusta. Pantenburgin tekstejä julkaistiin myös Suomen kuvalehdessä (esim. n:o 45/1938).

Lappi-osaston tiedonlähteistä ei löytynyt tällä hakemalla sen kummemmin tietoja Lieselotte Kattwinkelistä. Hänen matkakirjansa on kokoelmissamme sekä saksaksi, norjaksi että suomeksi ("Lapin-hullu", 1943).

Internetissä tuli vastaan vain katkonainen Googlen otsikkotieto, että LK:n ja VP:n avioliitto olisi solmittu 1938 ja ollut lapseton. Jompikumpi (!) heistä olisi syntynyt 1902.