Otsikko
Etsin tietoa sadusta nimeltä "Iso jänis ja pikku jänis", jonka on kirjoittanut Nils von Dardel. Tarkemmin sanottuna kaipaan sadun alkukielistä nimeä sekä…

Kysytty

Etsin tietoa sadusta nimeltä "Iso jänis ja pikku jänis", jonka on kirjoittanut Nils von Dardel. Tarkemmin sanottuna kaipaan sadun alkukielistä nimeä sekä alkuperäistä julkaisuteosta ja -paikkaa (kustantamoa).Iso jänis ja pikku jänis -satu on julkaistu aiemmin Inka Makkosen toimittamassa teoksessa "Maailman parhaita satuja 1" (WSOY, 1974).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satu on alkuperäiseltä nimeltään ”Historien om lilla kanin och stora kanin” ja se on ilmestynyt alun perin lehdessä ”Barnens Dagblad” vuonna 1925. Julkaisija on Barnens dag (Stockholm). Teoksessa Svenskt Konstnärslexikon sanotaan näin:

”Med den lilla teckningsserien ”Historien om lilla kanin och stora kanin”, publicerad i ”Barnens Dagblad” 1925, har D. intagit platsen som en av den svenska konstens klassiska sagoberättare: D:s sinne för den barnsligt underfundiga fantasileken har knappast nått renare uttryck.”

Satu on julkaistu suomeksi nimellä ”Pikku jänis ja iso jänis” myös teoksessa Aarteiden kirja. 2 : Kerro äiti. Toimittanut Kirsi Kunnas. (WSOY, 1956). Sadun on suomentanut L. Aro.

Lähteet: Svenskt Konstnärslexikon 2 (Allhem, 1953)
http://libris.kb.se/
http://www.sbi.kb.se/Default.aspx?epslanguage=SV