Etsin tietoa Mikko Loikkasen surmanlennosta Santahaminassa 1939. Hän oli puolustusvoimien palveluksessa lentäjänä ja kuoli kyseisellä lennolla. Olen kuullut,…

Kysytty

Etsin tietoa Mikko Loikkasen surmanlennosta Santahaminassa 1939. Hän oli puolustusvoimien palveluksessa lentäjänä ja kuoli kyseisellä lennolla. Olen kuullut, että olisi kirja nimeltä Surmanlennot. Tekijä ei ole tiedossa. Ei myöskään mistä kirjaa voisi saada käsiinsä. Ko. tapahtuma on käsitelty kuulema tässä teoksessa. Onko kirja olemassa ja nähtävillä jossakin? Vastauksesta kiitollisena.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseisestä onnettomuudesta löytyy tarkka selostus Jaakko Hyvösen teoksesta "Kohtalokkaat lennot 1918-1939 - ilmavoimiemme lentotoiminnassa surmansa saaneet ja laskuvarjolla pelastautuneet" (1987), jonka sivuilla 154-156 tapauksesta kerrotaan.

Lisäksi onnettomuudesta mainitaan muun muassa Pertti J. Halisen teoksessa "Kaakkois-Suomen Kotkanpojat" (1999) sivulla 19.

Hyvösen teos on saatavissa esimerkiksi pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista. Molemmat teokset löytyvät myös Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston kokoelmista.

Ystävällisin terveisin,
Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto