Etsin tietoa maankohoamisesta keskiajalla erityisesti Turun Nousiaisten alueella. Olisiko olemassa esimerkiksi tilastoja tai karttaa mistä näkisi missä…

Kysytty

Hei,
Etsin tietoa maankohoamisesta keskiajalla erityisesti Turun Nousiaisten alueella. Olisiko olemassa esimerkiksi tilastoja tai karttaa mistä näkisi missä rantaviiva on ollut noin vuonna 1200 nykyiseen verrattuna?

Kiitos paljon jos löytyy tähän apuja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jonkinlainen kartta rantaviivasta 1000 vuoden takaa löytyy tutkimuksesta, joka koskee Askaisten Louhisaarta, joka on Varsinais-Suomessa kuten Nousiainenkin.

Gunnar Glückert ja Hannu Pitkäranta: Itämeren vanhan rantaviivan sijainti Askaisten Louhisaaren kartanolinnan alueella viimeisen l000:n vuoden aikana (Turku, 1999)

Kuvissa 21 (s. 19) ja 22 (s. 20) näkyy alueen rantaviivaa noin v. 1000 jKr.

https://www.kyppi.fi/palveluikkuna/raportti/read/asp/hae_liite.aspx?id=…

Tässä työssä on käytetty maankohoamisen keskimääräisenä nousunopeutena linnan alueella viimeisten 1000 vuoden ajalta arvoa 5,0 mm vuodessa.

Fennoskandian maannousu Maan keskipisteen suhteen (millimetriä vuodessa)

https://www.maanmittauslaitos.fi/tutkimus/teematietoa/maannousu