Etsin tietoa IPA-munuaissairaudesta. Miniäni sairastui siihen raskauden loppupuolella ja emme tiedä,minkälaisesta sairausdesta on kyse ja mikä on sairauden…

Kysytty

Etsin tietoa IPA-munuaissairaudesta.
Miniäni sairastui siihen raskauden loppupuolella ja emme tiedä,minkälaisesta sairausdesta on kyse ja mikä on sairauden ennuste.

Olisin kiitolinen jos Kirjastonhoitaja vastaisi tähän kysymykseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos tarkoitatte IgA-munuaiskerästulehdusta, löytyy aiheesta mm. seuraavia artikkeleita:
Rauta, Virpi: "IgA nefropatia : ennusteesta hoitoon" (Duodecim 2006:2, s.215-222),
Elinehto-lehden artikkeli (2004:2 s. 6-9) ja
Pettersson, Erna: "IgA-nefropatia - yleisin glomerulonefriitti" (Duodecim 1995:15 s.1435-1441).
Ilkka Vauhkosen teoksessa Sisätaudit (2005) löytyy myös tietoa munuaistaudeista, myös IgA-munuaiskerästulehduksesta. Munuais- ja maksaliiton sivuilla on paljon tietoa munuaissairauksista, http://www.musili.fi/ .
Kannattaa varmasti myös kysyä tietoa hoitavalta lääkäriltä tai hoitohenkilökunnalta.