Otsikko
Etsin tarinaa miehestä, joka käveli (luullakseni) 1960-luvulla Helsingissä Helsinginkadulla päiväsaikaan puukko selässään. Olen lukenut siitä lehdestä 70…

Kysytty

Etsin tarinaa miehestä, joka käveli (luullakseni) 1960-luvulla Helsingissä Helsinginkadulla päiväsaikaan puukko selässään. Olen lukenut siitä lehdestä 70-luvulla ja kuullut tarinasta muutaman kerran sen jälkeen.
Nyt en keksi, mistä voisin sitä etsiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt tarinaa. Sitä voisi etsiä lehdistä 1960-luvulta, esimerkiksi Iltasanomista. Niitä löytyy mikrofilmattuina Kansalliskirjastosta ja myös Pasilan kirjastosta, https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Jutt…. Pohjolan poliisi kertoo -sarja alkaa vasta 1970-luvulta, mutta siinä on myös pari erikoisnumeroa, joita voisi tutkia, https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%22pohjolan%20poliisi%20ke…

1 ääntä

Kommentit

Tuon ajan Ilta-Sanomista ei tarvitse enää etsiä mikrofilmiltä, koska Kansalliskirjaston digitaalisiin lehtiin, jotka eivät ole avoimessa verkossa, kuuluu tätä nykyä mm. IS vuoteen 1979 asti, samoin kuin vaikkapa Uusi Suomi koko ilmestymisensä ajalta.

En löytänyt kuitenkaan mitään mainintoja tästä tarinasta, ainakaan sellaisia, jotka löytyisivät hauilla "Helsinginkatu puukko" tai "puukko selässä" (haku huomioi myös sanojen kaikki eri taivutusmuodot). Lähimmäksi tulee Ilta-Sanomat 19.7.1979, jossa Helsinginkadun levottomuudesta valittavassa yleisönosastokirjoituksessa mainitaan: "Maanantaina juoksi mies puukko selässä pitkin katua kunnes lyyhistyi maahan."