Etsin taidehistoriallista teosta, joka on ilmestynyt suomeksi ennen vuotta 1966 ja sisältää seuraavan sitaatin: "Tizianin suurenmoinen Venus Anadyomene on…

Kysytty

Etsin taidehistoriallista teosta, joka on ilmestynyt suomeksi ennen vuotta 1966 ja sisältää seuraavan sitaatin:

"Tizianin suurenmoinen Venus Anadyomene on vasta noussut merestä ja vääntää vettä pitkästä tukastaan. Tämä on luultavasti jäljennös hahmosta, jonka taiteilija maalasi saksalaisten kauppiaitten talon seinään Rialton lähelle Venetsiassa. Aihe on klassinen (keisari Augustus oli sijoittanut samanaiheisen taulun Julius Caesarin temppeliin), mutta Tizian käsittelee sitä ainoalaatuisen niukkapiirteisesti ja yksinkertaisesti. Makaava alaston naishahmo, toinen aihe, jota taiteilijat ovat harrastaneet vuosisatoja, näkyy Tizianin taulussa Urbinon Venus (alla). Asento on jäljennetty Giorgionen työstä joka esittää Venusta maisemassa. Tizian maalasi sen valmiiksi maalaritoverinsa kuoleman jälkeen. Mutta Tizian sijoitti oman alastomansa ylelliseen renessanssihuoneeseen maiseman sijasta, ja taustalla penkovat molemmat palvelustytöt vaatearkkua. Noudattaakseen uutta klassisten alastomien muotia, josta tuntemattoman 1500-luvun taiteilijan pronssitanssijatar on toinen esimerkki toiseen materiaaliin sovellettuna. Tizian on maalannut sarjan Dianoja ja Venuksia."

Siis mistä taidehistorian teoksesta tämä kyseinen tekstikatkelma on alkujaan peräisin? Luultavimmin se on ilmestynyt 1950-1960-luvun taitteessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu taidehistoriallinen teos on Otavan vuonna 1962 julkaisema englanninkielisestä The horizon book of renaissance -kirjasta suomennettu Renessanssi, jonka on kirjoittanut J. H. Plumb. Kuva ja esittely Venus Anadyomenesta on sivuilla 300-301.