Otsikko
Etsin satua/lastenohjelmaa mikä käsitteli erilaisia satuja. Yhdessä niistä oli ''poika'' joka päätyi luolaan missä oli kolme eri kokoista ovea ja jokaisen…

Kysytty

Etsin satua/lastenohjelmaa mikä käsitteli erilaisia satuja.
Yhdessä niistä oli ''poika'' joka päätyi luolaan missä oli kolme eri kokoista ovea ja jokaisen takana oli isompi koira. Tähän ehkä liittyi pronssi/hopea/kulta kolikot jotenkin.
Haluaisin löytää tämän jos mahdollista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satu on H. C. Andersenin Tulukset. Sadussa noita pyytää sotamiestä noutamaan maan alta vanhat tulukset. Palkaksi sotamies saa rahaa niin paljon kuin ikinä haluaa.

Satu sisältyy useisiin Andersenin kokoelmiin, kuten
Andersenin satuaarteita. 1 (Oppian, 2022)
Keisarin uudet vaatteet ja muita satuja (Gummerus, 2005)
Kauneimmat sadut (Tammi, 2002)
Andersenin satukirja (WSOY, 1963)

Yle on esittänyt sadusta tehdyn animaation, mutta se ei ole enää katsottavissa Yle Areenassa. Nukkeanimaationa satu löytyy DVD-levyltä Tulukset ; Tuhma-Jussi ; Eukko ja kananmunat ; Keisarin uudet vaatteet. Sitä näyttäisi olevan Helmet-kirjastoissa yksi kappale
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1723402