Otsikko
Etsin ohjetta neulakinnastekniikalla neulotuille kintaille. Kahdella langalla ohjeita löytyy, mutta kolmen lagan ohjeet kiinnostaisivat. Kyse on ns…

Kysytty

Etsin ohjetta neulakinnastekniikalla neulotuille kintaille. Kahdella langalla ohjeita löytyy, mutta kolmen langan ohjeet kiinnostaisivat. Kyse on ns. venäläistekniikasta, josta kyllä on mainintoja kirjoissa, mutta ei konkreettisia teko-ohjeita tai kuvia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Neulakinnastekniikasta löytyvät tällaiset kirjat: Koskennurmi-Sivonen, Ritva; Peruskoulun neulekirja. WSOY, 1984. Leinonen, Kaisa Marika Neulakinnasperinne Suomessa, Joensuun yliopisto, 2000. Tekniikasta löytyy Punomo.fi:stä kuvitettuja ohjeita, https://punomo.fi/kategoria/tekniikat/kinnasneulatekniikka/

Artikkeleita:
Lapaset neulakinnastekniikalla (Suomalainen perinne) Ahopelto, Helena. Suuri käsityölehti 2003, nro 1, sivu 47, 63
Neulaaminen : vanha työtapa Huhtakangas, Ulla. Koti 1995, nro 10, sivu 12

Neulakintaat lämmittämään : vanha työtapa käyttöön Palin, Merja. Taito 1995, nro 1, sivu 32-33

Neulakintaat.fi-sivustoa kannattaa tutkia, https://www.neulakintaat.fi/