Etsin nuortenkirjaa n. 15 vuoden takaa. En muista kirjasta paljoa, mutta tässä asioita, joita muistan: - Nuorten tai nuorten aikuisten kirja (luin sen…

Kysytty

Etsin nuortenkirjaa n. 15 vuoden takaa. En muista kirjasta paljoa, mutta tässä asioita, joita muistan:

- Nuorten tai nuorten aikuisten kirja (luin sen yläkouluikäisenä)
- Kirjailija oli muistaakseni mies, mutten ole aivan varma
- Sijoittuu osittain menneisyyden Pohjois-Amerikkaan uudisraivaajien aikaan.
- Päähenkilö menneisyydessä on suomalainen siirtolainen, muistaakseni nainen mutten ole aivan varma.
- Jossain kohti kirjaa mainitaan intiaanien himo alkoholiin, erityisesti siideriin ja he myyvät uudisraivaajille kaiken saadakseen alkoholia

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ehdotan Jennifer L. Holmin kirjaa Jokilaakson ainoa tyttö (Karisto 2000).  Se sijoittuu Yhdysvaltoihin 1890-1900-luvuille ja kertoo amerikansuomalaisista uudisasukkaista ja myös alkuperäisistä amerikkalaisista.  Kuopiossa sitä on vielä parissa lähikirjastossa, ja sen voi varata noudettavaksi mistä hyvänsä kirjaston toimipisteestä.