Etsin näiden kuvataulujen kuvia. Mistä niitä voisi saada? Huhtikuussa 1914 kansakoulun johtokunta vastaanotti seuraavan sisältöisen kirjeen…

Kysytty

Etsin näiden kuvataulujen kuvia. Mistä niitä voisi saada? Huhtikuussa 1914 kansakoulun johtokunta vastaanotti seuraavan sisältöisen kirjeen kansakouluntarkastajalta "Koulutoimen Ylihallituksen käskystä saan täten kunnioittaen ilmoittaa, että seuraavat Grossman&Knebelin Moskovassa kustantamat kulttuurihistorialliset kuvataulut (sama painos kuin Wachsmuthin Leipzigissa) ovat katsotut sopimattomiksi käyttää opetusvälineinä kouluissa: 1.Moskovan Saksalaisessa esikaupungissa, Kansanhuvit Kesäpuistossa Pietari Suuren aikana, .Perintöruhtinatar Elisabeth, 3. Aatelisklubi Katariina toisen aikana, 4. Moskova syyskuussa 1812, 5.Sotilasten rangaistussiirtolassa, 6.Sotamiesten harjoitus Nikolai I:n aikana, 7.Kaupunki Nikolai I:n hallituksen aikana, 8. Tanssiaiset Moskovassa 20-luvulla, Moskovalaisessa vierashuoneessa 40-luvulla. Jos mainittuja tauluja olisi jo ehditty kouluun hankkia, ovat ne viipymättä hävitettävät, ja tieto tästä ennen kuluvan huhtikuun 20 päivää minulle annettava.”

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos on niin onnekkaasti käynyt, ettei tätä selkeää käskyä mainittujen taulujen hävittämisestä ole kaikkialla pantu toimeen, on kohteiden luonteen (suurikokoinen esine) takia luultavinta, että mahdollisesti säilyneitä tauluja säilytetään Suomen kansallismuseon kokoelmissa. Historiallisen kokoelman noin 138 000:sta esineestä voi kysellä Jouni Kuurne, puh. 0295 33 6381, jouni.kuurne@kansallismuseo.fi.

Periaatteessa tällaiset monina kappaleina valmistetut koulutarvikkeet ovat voineet säilyä myös Kansalliskirjaston kokoelmassa siinä missä kartat ja vastaavat suurikokoiset painotuotteet. Tätä mahdollisuutta voi tiedustella puhelimitse +358 (0)2941 23196 tai sähköpostilla kk-palvelu@helsinki.fi.

Heikki Poroila