Otsikko
Etsin mietelauseita ja hauskoja aforismeja kirjeen kirjoittamisesta, käsinkirjoittamisesta, kirjeen kirjoittamisen merkityksestä aivoille yms.

Kysytty

Etsin mietelauseita ja hauskoja aforismeja kirjeen kirjoittamisesta, käsinkirjoittamisesta, kirjeen kirjoittamisen merkityksestä aivoille yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erityisesti kirjeiden kirjoittamisesta tai käsin kirjoittamisesta ei valitettavasti löytynyt omaa aforismikirjaa. Kokosin pienen listan Helmet-kirjastosta löytyvistä kirjoista, joista voisi kuitenkin olla iloa, kun pohditte näitä asioita. Listalla on hieman eri-ikäisille suunnattuja kirjoja.

Käsikirja mielikuvituksen matkaajille : kirjoittamisen seikkailuopas / Emma ja Arja Puikkonen. (Lastenkirja)

Päivä eläinten postitoimistossa / teksti ja kuvitus: Sharon Rentta ; suomennos: Terhi Leskinen. (Kirjassa kerrotaan mitä kirjeelle tapahtuu sen jälkeen, kun se on jätetty postin vietäväksi, ja voisi innostaa pienempää lasta kirjeen kirjoittamiseen.)

Kirjoittamisen ihanuus : nuoren kirjoittajan opas / Ylva Karlsson (joka poisti pilkut), Katarina Kuick (joka palautti ne) ja Sara Lundberg (joka pilkkujen sijasta keskittyi piirtämiseen) ; suomentanut Sirkka-Liisa Sjöblom. (Kirjoittamisoppaassa "palataan perusasioiden äärelle, "vanhanaikaisten" harrastusten pariin.")

Kirjeiden lumo / Terhi Rannela. ("Rannela nauttii vanhanaikaisesta käsin kirjoittamisesta ja vertaa sitä mindfulnessiin." Aikuistenkirja.)

Myös netin sivuistoilla on pohdittu käsin kirjoittamista:

Yle.fi-sivustolla on artikkeli aiheesta Eikö olisi ihanaa saada käsin kirjoitettu kirje? Näillä opeilla elvytät hauskan harrastuksen

Suomen käsityömuseon tuottamalla sivulla Kukako? kohdassa Postia isotädille kerrotaan kirjeen kirjoittamisen historiasta ja neuvotaan miten kirje kirjoitetaan ja lähetetään.

Lähteet:

Helmet.fi.

Kukako.fi.

Yle.fi