Etsin materiaalia koskien luottamusaseman väärinkäyttöä, erityisesti pankinjohtajan vastuuta koskien.

Kysytty

Etsin materiaalia koskien luottamusaseman väärinkäyttöä, erityisesti pankinjohtajan vastuuta koskien.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eduskunnan kirjaston artikkelitietokannasta löytyi pari artikkelia, joiden avulla pääset ehkä eteen päin: Tähtivuori, Hanna-Riikka: Pankinjohtajan rikos- ja vahingonkorvausvastuu luottotappioista
Julkaisussa: Oikeustiede numero: 32 (1999) sivut: s. 373-460 Vuosi: 1999
Huhtamäki, Ari: Pankinjohtajien henkilökohtaisesta vastuusta
Julkaisussa: Defensor legis numero: 74, 5-6(1993) sivut: 327-346 Vuosi: 1993
Defensor Legis-julkaisu löytyy Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmista.
Eduskunnan kirjaston tietokannat löytyvät osoitteesta http://www.eduskunta.fi/kirjasto/tietok.html ja sieltä voit tehdä itsekin lisää hakuja erilaisilla hakusanoilla. Yliopistokirjastojen yhteistietokannasta Lindasta voi tehdä myös hakuja ja sieltä löytyy myös jotakin tästä aiheesta. Useimmissa kirjastoissa on mahdollisuus käyttää Lindaa, myös Tampereen kaupunginkirjastossa. Lindasta löytyi esim. seuraava viite: Leinonen, Mari: Luottamusaseman väärinkäyttö pankkitoiminnan säätelijänä, vuosi 1998. Kyseessä on pro gradu-työ, joka on tehty Lapin yliopiston kirjastossa. Materiaalia aiheestasi löytyy paremmin yliopistojen kirjastoista. Aihettasi kannattaa lähestyä myös pankkikriisin näkökulmasta, josta löytyy materiaalia jonkin verran. Ulf Sundqvistin muistelmateos Kärpäsjahti saattaa antaa myös joitakin näkökulmia tähän asiaan. Verkosta osoitteesta http://finlex.om.fi/oiktap/ löytyy linkki Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksiin ja niistäkin saattaa olla jotain apua. Etsi vuosikirjanumerolla 1995:172. Tämä tapaus käsittelee erään pankinjohtajan luottamusaseman väärinkäyttöä. Materiaalia löytyy, mutta monista paikoista on tarkistettava ja tässä mielessä tehtävä työtä.