Etsin luultavasti 50-70-luvulla alunperin julkaistua lastenkirjaa, jossa pupulapset touhuavat kaikenlaista ilmeisesti ennen nukkumaanmenoa, leikkivät…

Kysytty

etsin luultavasti 50-70-luvulla alunperin julkaistua lastenkirjaa, jossa pupulapset touhuavat kaikenlaista ilmeisesti ennen nukkumaanmenoa, leikkivät tyynyleikkejä (mm. tekevät tyynyistä isot mahat) ja tekevät tuoleista bussin.
muistaakseni samassa kirjassa on loru "hei heiluva hammas heilua saa / kunnes se irti heilahtaa / kun tyynyn alle sen piilotan / ja nukun niinkuin lammas / niin ennen aamua, uskothan / rahaksi muuttuu hammas".
kirja on mahdollisesti sarjaa Tammen kultainen tai hopeinen kirja ja kuvittaja on mahdollisesti Richard Scarry (kuvitus Scarryn vanhaa tyyliä kuten 'Pikku Pelle Puputti'). olen tsekkaillut kirjastosta joitakin Tammen kultainen kirja -sarjan kirjoja mutta en ole löytänyt tuota kirjaa. kyseessä ei ole 'Hyvää yötä, pikku pupu!' eikä 'Pieni uninen kani'.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla Astrid Lindgrenin Minä en tahdo nukkumaan! (Jag vill inte gå och lägga mig! 1947) Kirja ilmestyi ensimmäisen kerran suomeksi v. 1988. Kuvitus: Ilon Wikland. Kirjassa puput mm. leikkivät tyynyleikkejä ja riehuvat ennen nukkumaanmenoa.