Otsikko
Etsin "kutsumuslaulun"Don Quijote suomenkielistä aineistoa;cd,nuotit,suomentaja,ym.ym......! Laulu soi 6.12-09 Yletv1:n klo16-17.00 Veikko sinisalon järkäle…

Kysytty

Hei!
Etsin "kutsumuslaulun"Don Quijote suomenkielistä aineistoa;cd,nuotit,suomentaja,ym.ym......!
Laulu soi 6.12-09 Yletv1:n klo16-17.00 Veikko sinisalon järkäle loppussa.Yle vastasi että "kutsumuslaulu"on oikea nimi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisradion Fono-tietokannasta löytyy Yleisradion kantanauha, jolla Veikko Sinisalo esittää Kutsumuslaulun Ilkka Kuusiston johtaman Helsingin kaupunginteatterin orkesterin säestyksellä. Tämä kantanauha on vuodelta 1968. Sen tietojen mukaan laulun alkuperäinen nimi on The impossible dream. Laulu on Mitch Leigh'n säveltämästä musikaalista Man of La Mancha. Suomenkieliset sanat on kirjoittanut Esko Elstelä, alkuperäiset englanninkieliset Joe Darion. En löytänyt tästä laulusta muita suomenkielisiä esityksiä. Englanninkielisiä esityksiä löytyy, esim. koko musikaali on levytetty ja on saatavissa cd-levynä.
Myös nuotteja on saatavissa, mutta ei suomenkielisillä sanoilla. Suomenkieliset sanat löytyvät kirjasta Wasserman, Dale: Don Quijote - mies La Manchasta (Tampereen työväen teatteri, 1999). Kirja sisältää musikaalin suomenkielisen libreton ja myös laulujen sanat. Suomenkielisen libreton on kirjoittanut Esko Elstelä. The impossible dream on siinä nimellä Mahdoton uni (s. 43) ja se alkaa: "Kun näät unen mahdottoman".