Etsin kirjaa jota luimme ystäväni kanssa 90-luvulla kyläkoulumme kirjastossa ala-asteella. Kirjassa seikkailivat hevosella/hevosilla kaksi tyttöä. Toinen oli…

Kysytty

Etsin kirjaa jota luimme ystäväni kanssa 90-luvulla kyläkoulumme kirjastossa ala-asteella. Kirjassa seikkailivat hevosella/hevosilla kaksi tyttöä. Toinen oli tumma- ja toinen vaaleahiuksinen. Kannessakin olivat nämä tytöt ja taisivat siinä ratsastaa myös hevosella. En millään muista nimeä enkä tarinaakaan joten hataralla pohjalla mennään. Kirja oli isohkon kokoinen mutta ohkainen, ei paljoa tekstiä, joka sivu taisi olla täynnä kuvaa. Uskoisin että kirja olisi 80- tai 90-luvulta. Kirjan tyttöjen nimetkin tuntuvat olevan ihan kielenpäällä mutta en saa niitä mieleeni. Tytöt ratsastivat hevosilla ja minulla olisi muistikuva että toisella oli tumma hevonen ja toisella vaalea. Tunnistaisiko joku tämän kirjan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Astrid Lindgrenin kirjoittama ja Hans Arnoldin kuvittama kirja nimeltä Kultasiskoni vuodelta 1973. Kirjan päähenkilö on Liisa, jolla on salainen (mielikuvitus)sisko nimeltä Ylva-lii. Ylva-lii puhuttelee Liisaa aina kultasiskoksi ja pitää eniten Liisasta, vaikka hänelle on vastikään syntynyt ihana pikkuveli, josta äiti tietysti pitää eniten. Liisalla ja Ylva-liilla on oma kieli, jota kukaan muu ei ymmärrä, ja ruusupensaan alta he saattavat pujahtaa Kultaiseen Saliin. Se on maan alla oleva uskomattoman kaunis paikka, missä siskokset leikkivät koirien kanssa ja uivat suihkulähteessä. Siellä he myös ratsastavat hevosilla. Ylva-liin hevonen on valkoinen ja nimeltään Kultajalka, kun taas Liisan hevonen on musta ja sen nimi on Hopeajalka. Siskokset ratsastavat hevosillaan Hirmuisen Metsän halki ja joutuvat jännittäviin tilanteisiin. Lopulta kun Liisa illalla myöhään palaa kotiin, vanhemmat ovat olleet hänestä hirveän huolissaan. Äiti ja isä ovat ostaneet Liisalle koiranpennun ja sen jälkeen Liisa ei enää koskaan pääse ruusupensaan aukosta Kultaiseen saliin.

Kirjan kannessa Liisa ja Ylva-lii ratsastavat omilla hevosillaan vihreän kukkanummen yli. Kannen tausta on kellertävä. Koko kirjan kuvitus on värikäs, mutta synkänpuoleinen. Kirjassa on 28 sivua. Satu on alun perin ilmestynyt satukokoelmassa Pekka Peukaloinen (1951, suom. Laila Järvinen; alkuteos Nils Karlsson-Pyssling, 1949), siinä satu on nimellä Rakkahin sisko.

2 ääntä

Kommentit

Se se on! Mahtavaa! En olisi uskonut että kirja löytyisi koska en muistanut siitä juurikaan mitään! Kiitos todella paljon! Googletin kirjaa ja siitä on näköjään tehty uusintapainos 2011. Nyt alan metsästämään tätä aiempaa painosta. Kiitos!!

Huomasinkin että uusi painos on samanlainen kuin vanha painos joten kirjakauppaan mars!