Etsin kirjaa, jossa olisi selostettu mielen manipulaatiota ja siihen eri aikoina käytettyjä keinoja mahdollisimman asiallisesti. Mitä suosittelisitte?

Kysytty

Etsin kirjaa, jossa olisi selostettu mielen manipulaatiota ja siihen eri aikoina käytettyjä keinoja mahdollisimman asiallisesti. Mitä suosittelisitte?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavista teoksista voisi olla hyötyä:

Edmüller, Andreas: Manipulointitekniikat : niiden tunnistaminen ja torjuminen (Rastor, 2004)

Lauerma, Hannu: Usko, toivo ja huijaus : rohkaisusta johdattelun kautta psykoterroriin (Duodecim 2006; julkaistu uudelleen v. 2008 nimellä Huijaus : rohkaisua, johdattelua, psykoterroria)

Løvås, Edin: Ei herroina halliten... : alistamisen ongelma yhteisöissä (Perussanoma, 1991)

Mäki-Kulmala, Heikki: Näin puhui Sarasvuo (Vastapaino, 2002)

Propagandan renessanssi : julkisen manipulaation paluu : johtamisen laitoksen propagandaa ja julkisuutta käsitellyt seminaari 30.1.2002 (toim. Aki-Mauri Huhtinen, Maanpuolustuskorkeakoulu, 2002)

Puolimatka, Tapio: Opetusta vai indoktrinaatiota? : valta ja manipulaatio opetuksessa (Tammi, 2001)

Kannattaa tutkia myös em. teosten lähdeluetteloita.