Etsin kirjaa, jossa kaksi tein-ikäistä poikaa lähtee uhmamielessä purjehtimaan pikkuveneellä ja eksyvät sitten vahingossa Ruotsin tai Viron vesille. Vanhemmat…

Kysytty

Etsin kirjaa, jossa kaksi tein-ikäistä poikaa lähtee uhmamielessä purjehtimaan pikkuveneellä ja eksyvät sitten vahingossa Ruotsin tai Viron vesille. Vanhemmat luulevat heidän olevan ihan vain lähivesillä. Lähtö tapahtui muistaakseni Suomen etelä- tai länsirannikon liepeillä. Oli käsittääkseni tositapahtumiin perustuva, ja tapahtunut joskus sodan jälkeen 1940-1960 -luvulla (ehkä).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kollega ehdotti tällaista teosta: Tage Söderström: Med segelbåt till Sibirien (Schildt, 2005).

Hesarin kuukausiliitteessä 7.7.2015 on juttu nuorten miesten retkestä: Munkkiniemeläispoikien Tukholman-purjehdus muuttui kauhumatkaksi Stalinin leireille Siperiaan.