Etsin kirjaa, joka on painettu joskus 1980-luvulla. Kirjoittaja on suomalainen ja teos on fiktio siitä, millainen olisi ollut sosialistinen Suomi. En muista…

Kysytty

Etsin kirjaa, joka on painettu joskus 1980-luvulla. Kirjoittaja on suomalainen ja teos on fiktio siitä, millainen olisi ollut sosialistinen Suomi. En muista kirjan nimeä enkä tekijää, mutta se oli nidottu ja punaisessa kannessa oli värivalokuva.

Voiko kirja löytyä näin hatarilla tiedoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja lienee Joulukuun ryhmä -kollektiivin tuotos Matka Neuvosto-Suomessa (Lehtimiehet, 1984). Punaisessa kannessa on värivalokuva eduskuntatalosta, jonka katolla on punatähti ja edustalla Leninin patsas.

Takakannen kuvaus kirjan sisällöstä:

Millainen on - miltä näyttää
NEUVOSTO-SUOMI?

Suomessa on vallinnut neuvostojärjestelmä 12 vuotta. Vallanvaihto tapahtui helposti, lähes huomaamatta. Suomi liitettiin osaksi Neuvostoliittoa.

Millaiseksi kaikki muuttui? Mitä tapahtui entisille johtajille? Miltä näyttää Helsinki ja mikä on suomalaisten mielestä heidän todellinen pääkaupunkinsa? Miten ihmiset asuvat ja elävät Neuvosto-Suomessa? Tämä kirja kertoo kaikesta tästä.

Se on hyvin todentuntuinen matka maassa, jota ei ole olemassakaan.

Kirjoittajat tuntevat hyvin Neuvostoliiton ja ovat tutkineet reaalisosialismin olemusta. He ovat perehtyneet naapurimaamme tapoihin, tavallisen ihmisen kokemuksiin, maan lakeihin ja asetuksiin ja siirtäneet tietonsa ja tuntemuksensa kuviteltuun Neuvosto-Suomeen. Kaikesta tästä he ovat tehneet mielikuvituksellisen hauskan kirjan.

Tämä kirja ei ole totta, mutta voisiko se olla?