Otsikko
Etsin kaunokirjallisuutta, joka liittyy Komin tasavaltaan (ihmisiin, luontoon, kulttuuriin, kieleen yms). Olisiko teillä suomenkielisiä kirjavinkkejä (saa olla…

Kysytty

Etsin kaunokirjallisuutta, joka liittyy Komin tasavaltaan (ihmisiin, luontoon, kulttuuriin, kieleen yms). Olisiko teillä suomenkielisiä kirjavinkkejä (saa olla käännöskirjallisuutta)?

Lisäksi etsin kaunokirjallisuutta, joka liittyy katolisen kirkon syntien tunnustamiseen ja rippisalaisuuteen. Teemana voisi olla ihmissuhteet, ei kuitenkaan jännitys eikä rikos. Olisiko teillä suomenkielisiä kirjavinkkejä (saa olla käännöskirjallisuutta)?

Vastaus

Vastattu

Kominkielistä tai komilaista kaunokirjallisuutta ei ole suuremmin suomennettu, tarjolla on vain Käenkukuntayöt-niminen komilaista runoutta esittelevä antologia ja suomensukuisten väemmistökansojen runoantologia Bjarmia, jossa on mukana runoja komilaiselta Nina Obrezkovalta.

Suomalaisista teoksista voisi mainita Jouni Tossavaisen tänä kesänä ilmestyvän romaanin Venäjän metsästäjät - eräurheilua Kominmaalta, joka on kustantamon esittelyn mukaan “paitsi eräkirja ja perinteisten metsästystapojen kuvaus myös kannanotto fiktion keinoin nyky-Venäjän vähemmistökansoja polkevaan valtapolitiikkaan”.

Mainitut teokset verkkokirjastossa:

https://vaski.finna.fi/Record/vaski.157199
https://vaski.finna.fi/Record/vaski.3129085

https://vaski.finna.fi/Record/vaski.4303303

Wikipedian lista kominkielisistä kirjailijoista voi olla kiinnostavaa luettavaa, joskaan listatuilta kirjailijoilta ei ole suomennettu mitään yksittäisiä Käenkukuntaöissä julkaistuja runoja enempää:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Kominkieliset_kirjailijat

Ripittäytyminen on mainittu kirjablogien tai työkavereiden vinkkien perusteella ainakin seuraavissa teoksissa:

  • Alberto Moravia: Roomatar.
  • Günter Grass: Peltirumpu
  • Frank McCourt: Seitsemännen portaan enkeli
  • Laurent Gaudé: Kirottu suku
  • Giovanni Guareschi: Isä Camillo -kirjat
  • Antonio Tabucchi: Kertoo Pereira
  • Piret Jaaks: Ripittäytyminen-novelli Nippernaati 3 -kokoelmassa