Hyvä fantasiasarja 11-vuotiaalle?

Kysytty

Hei,

Etsin hyvää fantasiasarjaa 11 vuotta täyttävälle kummilapselleni. On lukenut Harry Potteria, Soturikissoja ja Rautakokeen. Mitä vastaavia sarjoja löytyisi, raakuutta ei saa olla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heti ensimmäiseksi suosittelisin Reetta Aarnion Maan, veden ja tulen väki -sarjaa (osat: Maan kätkemä, Veden vanki, Virvatulen vartijat, Tuulien taikuri), jossa on paljon Harry Potteria muistuttava asetelma mutta suomalaista mytologista taustaa. Olen itsekin pitänyt kovasti tuosta.

Toisena voisin suositella hiukan eeppisempää fantasiasarjaa: Ilkka Auerin Lumen ja jään maa -sarjaa (osat: Sysilouhien sukua, Varjoissa vaeltaja, Hyinen hauta, Ikitalvi). Siinä Nonna-niminen tyttö joutuu monenlaisiin seikkailuihin, ja hänelle paljastuu yllättäviä asioita hänen syntyperästään. Tuo oli ainakin minusta todella vetävä sarja ja sijoittuu Auerin luomaan fantasiamaailmaan.

Kolmanteni nostaisin esiin Sini Helmisen Väkiveriset-sarjan (osat: Kaarnan kätkössä ja Kiven sisässä), jonka osat toimivat myös itsenäisinä kirjoina. Sarjassa on mukana suomalaista mytologiaa, ja siinä Potter-kirjojen tavoin tavallisen maailman takaa paljastuu salattu fantasiamaailma.

Voisin vinkata vielä pari ulkomaalaista sarjaa. Ursula le Guinin Maameren tarinat -sarjasta (osat: Maameren velho, Atuanin holvihaudat, Kaukaisin ranta, Tehanu, Kertomuksia Maamereltä, Toinen tuuli) ovat monet pitäneet, vaikka minä en ollut siihen valtavan ihastunut. David Eddingsin Belgarionin taru -sarja (osat: Kiven vartija, Ennustusten aika, Velhojen taistelu, Rivan kuningatar, Kohtalon täyttymys) oli aikoinaan omia suosikkejani. Samalla päähenkilöllä jatkaa Eddingsin Mallorean taru -sarja.

Nuo ovat minusta kaikki kohtuullisen kilttejä sarjoja, joissa ei ole erityisesti raakuuksia, vaikka toki tausteluja ja kuolemaakin saattaa joissakin olla mukana. Mutta niitä on toki Potter-kirjoissakin.