Otsikko
Etsin eutanasiaa koskevaa tietoa eettisestä näkökulmasta. Myös aiheesta valmistuneet tutkimukset kiinnostavat. Myös faktatietous eutanasiasta ja käsitteen…

Kysytty

Etsin eutanasiaa koskevaa tietoa eettisestä näkökulmasta. Myös aiheesta valmistuneet tutkimukset kiinnostavat. Myös faktatietous eutanasiasta ja käsitteen historiasta saattaisivat olla hyödyksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastojen (http://www.helmet.fi ) kokoelmista löytyy lääketieteen filosofiaan ja etiikkaan kuuluvaa eutanasiaa käsittelevää kirjallisuutta mm. seuraavasti:

- Elämän loppu vai kuoleman alku : hoitopäätökset kuoleman lähestyessä, toim. Juha Hänninen, Duodecim 2006
- Häyry, Heta: Elämän ehdot : bioetiikan, vapauden ja vastuun filosofiaa, Yliopistopaino 1997
- Korhonen, Rauno: Teos Eutanasia : hyvä kuolema ja kuolemisen vaikeus, Pandecta 1994
- Elämän pyhyys ja ihmisen halu kuolla : puheenvuoroja eutanasiasta / toimittanut Heikki Kotila, Kirjaneliö, 1995

- Tada, Joni Eareckson: Teos Oikeus elää, oikeus kuolla : itsemurha, eutanasia, kärsimys, armo, RV-kirjat 1993
- Lääkintä- ja hoitoetiikka, toim. Veikko Launis, Painatuskeskus, 1995
- Kokkonen, Paula: Hoitotahto : potilaan oikeudet ja lääkärin velvollisuudet, Talentum 2004, SARJA: Terveydenhuollon ammattilaiset, ISSN 1459-8175

- Kuolemaan liittyvät eettiset kysymykset terveydenhuollossa / Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE), Helsinki : Sosiaali- ja terveysministeriö 2002, ETENE-julkaisuja, ISSN 1458-6193 ; 4
Viimeksi mainittu on luettavissa myös internetistä, osoitteesta
http://www.etene.org/dokumentit/ETENE4korj2004f.pdf

Itsemääräämisen ja oikeusturvan kannalta aihetta käsittelee teos:
- Pahlman, Irma: Potilaan itsemääräämisoikeus, Edita 2003

Määritelmiä ja käytännöntietoa löytyy ainakin Heta Häyryn ja Veikko Launiksen kirjoista.