Etsin englanninkielistä kirjaa, jonka on aikavarmasti kirjoittanut mies kirjailija. Kirjan päähenkilö on mies, joka joutuu sairaalaan, jossa häntä…

Kysytty

Etsin englanninkielistä kirjaa, jonka on aikavarmasti kirjoittanut mies kirjailija. Kirjan päähenkilö on mies, joka joutuu sairaalaan, jossa häntä kuulustellaan. Mies on monta aikaisempaa kertaakin ollut samanlaisessa tilanteessa ja joka kerralla on päässyt takaisin kotiin eikä häntä ole vangittu/otettu kiinni. Hän valehtelee paljon ja lukijakaan ei tiedä mikä hänen oikea nimensä on ja mitä hänen elämästään on totta ja mikä ei. Päähenkilö on käyttänyt monia eri nimiä ja keksii itselleen kokonaisen toisen elämän joka kerta. Muistan että hän mainitsi kirjassa että yrittää ottaa henkilön nimen joka on jo kuollut ja käy haudoilla etsimässä niitä nimiä.

Kirjassa seurataan kun hän on sairaalassa ja psykologi kuulustelee häntä, muistan kohdan kirjassa jossa hän istuu huoneessa psykologin kanssa ja päähenkilö miettii ja huomioi kaiken mitä psykologi kirjoittaa, hänen ilmeensä yms. ja samalla on todella tarkka mitä itse tekee ja sanoo. Ja tässä kohtauksessa oli jotakin tekemistä tupakoimisen kanssa, päähenkilö kai pyysi lupaa tupakoida yms. Ja kaikilla näillä jutuilla mitä päähenkilö teki oli tarkoitus saada lääkärit yms. päästämään hänet pois sairaalasta. Myöskin tässä kirjan luvussa/kohtauksessa päähenkilö pystyi arvaamaan mitä psykologi kirjoitti hänestä papereihinsa.

Hän jossakin kirjan kohdassa myöskin yrittää tappaa itsensä (kotona) ja hänen tyttöystävänsä löysi hänet? tämä saattoi olla se miksi hän joutui sairaalaan. Jos muistan oikein niin kirjassa myös hypitään ajassa eli kirjan tapahtumia ei kerrottu lineaarisesti.

En ikinä lukenut kirjaa kokonaan loppuun joten nämä kaikki tiedot ovat kirjan alkupuolelta. Kirja ei ollut myöskään ollut muistaakseni hirveän uusi kirja. Luin kirjaa 2019-2020 aikana.

Vastaus

Vastattu

Etsiskelin verkosta ja Kirjasammosta, Goodreadsista, Worldcat-tietokannasta, valehtelijoita löytyi, persoonallisuushäiriöitä sekä muuta kuvattua, muttei tuollaiseen ympäristöön asettuvaa. Kollegat eivät tunnistaneet, oliskohan lukijoidemme joukossa joku, jolle tämä kirja on tuttu?

Kaunokirjallisuutta, jossa on aiheena persoonallisuushäiriö, https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/persoonallisuush%C3%A4iri%C3%…