Otsikko
Etsin 1940-1950 -luvun lastenkirjoja, joista seuraavat tekstinpätkät ovat peräisin: 1. Kanaemo päähänsä sai oivan tuuman kerran 2. Sataa sataa rapisee vettä…

Kysytty

Etsin 1940-1950 -luvun lastenkirjoja, joista seuraavat tekstinpätkät ovat peräisin:
1. Kanaemo päähänsä sai oivan tuuman kerran
2. Sataa sataa rapisee vettä pilven tuomaa
3. Riitelevät huonekalut (kertomus lukukirjasta jossa on opettavaisia kertomuksia)
4. Maaemon lapset (muistaakseni tällä nimellä oleva satu, jossa muistaakseni puhutaan maaemon lapsista eri vuodenaikoina)
5. Untuvakerä (kertoo muistaakseni jäniksenpoikasesta)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti kaikkia tekstejä ei löytynyt.
2. "Sataa sataa rapisee vettä pilven tuomaa, suojassa me seisomme ei sade meitä haittaa..." saattaisi löytyä jommastakummasta näistä Kesäpäivä (1954) tai Salmi, Irma: Pienokaisten kesäpäivä (1953). (Lisätty asiakaspalautteesta).
3. Tuhmureita ( s. 48-50). - Julkaisussa: Iloinen aapinen / Martti Haavio, Aili Konttinen, Ohto Oksala ; kuvittanut Erkki Koponen. - Porvoo : WSOY, 1937. - 144 s. : kuv. ; 22 cm. - ISBN sid. [Myös myöhemmissä painoksissa]
4. Kuvakirja: Maaäidin lapset / kirj. Kerttu Mustonen ; kuv. Maire Könni. - [Helsinki] : Könni, [1946]. - [18] s. : kuv. ; 25 cm.
5. Krohn, Helmi: Untuvakerä. Kuvitettu tarina pienestä pikkuruisesta kaniininpoikasesta / Suomen lapsille kertonut Helmi Krohn. 2. p. Porvoo : WSOY, 1950. Ulkoasu: 46, [2] s. : kuv. ; 16:o.
Sarja: Hipsuvarvas-sarja

4 ääntä

Kommentit

"Sataa sataa rapisee vettä pilven tuomaa, suojassa me seisomme ei sade meitä haittaa..." löytyy ainakin sellaisesta keltakantisesta A4-koon vihkosesta, lyhyeltä sivulta nidottu. Voisiko nimi olla "Lasten kesäpäivä" tai pelkkä "Kesäpäivä"? Loruja ja piirroskuvia lasten puuhista.

Lisäys äskeiseen: Fennicasta löytyy Kesäpäivä (1954) ja Salmi, Irma: Pienokaisten kesäpäivä (1953). Jompikumpi näistä varmasti on haettu teos, uskoisin että jälkimmäinen.