Eroaako siistijän työ jotenkin siivoojan työstä, vai onko siistijä vain jonkinlainen kansanomainen synonyymi siivoojalle?

Kysytty

Eroaako siistijän työ jotenkin siivoojan työstä, vai onko siistijä vain jonkinlainen kansanomainen synonyymi siivoojalle?

Vastaus

Vastattu

Siistijä on nimitys ammattitutkinnon suorittaneesta siivoustyöntekijästä. Siistijä on myöskin korrektimpi nimitys kuin siivoja.

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lähdeviite ja perustelut? Kuinka niin yksi ammattinimike on "korrektimpi" kuin toinen saman alan ammattinimike?

Olen koulutettu sairaalahuoltaja, eli siivoan terveydenhuollon tiloja. Ammattilaisena koen nimikkeen "siistijä" kaunistelevana ja alentavana. Siitä huokuu, että siivojaa hävetään ja nimikkeellä yritetään arvostusta lisätä. Me ammattilaiset pidämme nimikkeestä siivooja, koska siivoamme tiloja. Emme heilu hilkka päässä vain hiukan siistien paikkoja.

Oikein, Tuija. Viime syksynä päivitetty nykykielen sanakirja esittelee "siistiä"-verbin:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/siistiä

tehdä siisti(mmä)ksi, puhdistaa, siivota.
Siistiä koti joulukuntoon. Siistiä pihamaa roskista. Siistisit vähän itseäsi!
Siistiä [= leikata siistiksi] niskahiukset. Sahan jäljet siistitään [= silotetaan, viimeistellään] viilalla.
Siistiä sanojaan. Siistipä suutasi [= puhu siivommin, käytä hillitympää kieltä]!

Siivota-sanan esimerkit kuvaavat perusteellisempaa työtä.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/siivota

Siistiminen on jonkinlaista hutiloiden pölyhuiskalla viuhauttamista. Siivoaminen on perusteellista työtä. Siten siivoojan luulisi olevan siistijää parempi sana.