Ennakkoäänestys oli ensimmäisen kerran käytössä valtiollisissa vaaleissamme tammikuussa 1970 ja kunnallisvaaleissa pari vuotta myöhemmin. Tästä on kirjastojen…

Kysytty

Ennakkoäänestys oli ensimmäisen kerran käytössä valtiollisissa vaaleissamme tammikuussa 1970 ja kunnallisvaaleissa pari vuotta myöhemmin. Tästä on kirjastojen palvelussa aikaisempi vastaus.
MUTTA: Toisaalla verkossa lisätään, että "aikaisemmin" piti ennalta äänestämiseen olla pätevä perustelu, joka dokumentoitiin äänestyksen yhteydessä.
Kuinka kauan perustelut vaadittiin, ja millaiset syyt olivat päteviä perusteluja?

Vastaus

Vastattu

Vuoden 1955 lakiin kansanedustajanvaaleista (336/1955) tuli erilliset luvut vaalitoimituksesta sairaaloissa ja ulkomailla. Ennakolta äänestäminen otettiin käyttöön nimenomaan ulkomailla tapahtuvaa vaalitoimitusta varten. Näin äänestämisen ajankohta meillä siirtyi ensimmäistä kertaa varsinaisia vaalipäiviä edeltäviksi päiviksi. Äänestäminen oli mahdollista niissä Suomen edustustoissa, jotka asetuksella määrättiin, sekä suomalaisissa laivoissa.

Lähetystöissä ja muissa edustustoissa vaalitoimitus tuli aloittaa 13. päivänä ja lopettaa kolmantena päivänä ennen ensimmäistä vaalipäivää. Laivoissa vaalitoimitus tapahtui kahtena päivänä edellä mainitun ajan puitteissa laivan kapteenin määräämänä ajankohtana. Voidakseen käyttää äänioikeuttaan äänestäjän oli esitettävä vaalitoimitsijalle etukäteen hankittu ote oman äänestysalueensa vaaliluettelosta. Kunnallisvaaleissa oteäänestystä ei toimitettu ulkomailla.

Varsinaisesti ennakkoäänestys otettiin käyttöön vuoden 1969 edustajainvaalilaissa (391/1969). Se kumosi samalla oteäänestyksen.

– Lauri Tarasti, Äänioikeuden ja sen käytön muutoksista. - Teoksessa Kansanedustajain vaalit 1987 (SVT XXIX A 38)

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysymyksessä referoitiin kirjastovastausten usein siteeraaman Wikipedian artikkelia "Ennakkoäänestys", jossa selostetaan nykymenettelyä ja verrataan sitä aikaisemmin (1970-luvulla, ehkä myöhemminkin) ennakkoäänestäjälle asetettuun lisäehtoon.

Wiki: Aiemmin ennakkoäänestys oli sallittu - - mikäli todennäköisesti on estynyt käyttämästä äänioikeuttaan [omassa äänestyspaikassaan]. Lähetekirjeeseen tuli sisällyttää ilmoitus syystä, joka oikeutti ennakkoäänestykseen. Nykyisin ennakkoäänestys on mahdollista kaikille äänioikeutetuille.

Kuinka kauan perustelut vaadittiin, ja millaiset syyt olivat päteviä perusteluja?

Minusta tuo ei ihan pidä paikkaansa. Sotien aikaan järjestettiin ( 1939 ja 1945) Ruotsissa evakossa olleille ennakkoäänestysmahdollisuus usein seurakuntien avustuksella. Haluaisin tietää, koska sai ekan kerran ennakkoäänestää presidentinvaaleissa? Tuli mieleen kun Ranskassa ei tätä mahdollisuutta ole vieläkään, mikä ei tunnu oikein reilulta ja vaikuttaa äänestysprosenttiin varmasti

Suomalaisen menettelyn kaltainen ennakkoäänestys näyttää olevan Itämeren eteläpuolella enemmän poikkeus kuin sääntö.

https://www.leparisien.fr/politique/vote-par-anticipation-en-france-5-m…
"Pariisin sanomien" artikkelissa on kartta sekä linkki englanninkieliseen selvitykseen
https://www.idea.int/news-media/news/special-voting-arrangements-svas-e…

Oman perhepiirin äänestysmuisto ajalta ennen vuoden 1969 lakia: isosisko oli 1960-luvulla töissä Ruotsissa juuri äänestysikään päästyään (21+). Siellä täällä Ruotsissa oli vaalien aikaan suomalaisille järjestettyjä äänestyspaikkoja. Sotavuosikokemuksia saaneet ikäluokat eivät ole enää kertomassa.

"Sotien aikaan järjestettiin (1939 ja 1945) Ruotsissa evakossa olleille ennakkoäänestysmahdollisuus" Kertoisiko kysyjä (tai joku muu tietävä) lisää?
Vuoden 1939 eduskuntavaalit pidettiin 1.-2. heinäkuuta, Ennakkoäänestys olisi siten ollut jo kesäkuussa yli kaksi kuukautta ennen sodan syttymistä.
Vuoden 1945 vaalien aikaan 17.-18.3. oli Lapin sota vielä käynnissä ja aikuisia evakkoja Ruotsissakin. Äänestivätkö evakot ennakkoon vai silloisen oteäänestysmenettelyn mukaisesti samaan aikaan kun vaalit käytiin kotimaisilla äänestyspaikoillakin?

"Haluaisin tietää, koska sai ekan kerran ennakkoäänestää presidentinvaaleissa?"
Ensimmäiset presidentinvaalit Suomessa pidettiin vuonna 1988. Ennakkoäänestys oli silloin jo vakiintunut sekä valtiollisissa että kunnallisissa vaaleissa, eikä ennakkoon äänestäjältä enää edellytetty painavaa syytä jättää äänestämistä vaalipäivään.
.

korjaus edelliseen: ei edellytetty painavaa syytä olla jättämättä äänestämistä vaalipäivään