Englannin sana hay fever tarkoittaa heinäallergiaa. Minulla ja kahdella tuntemallani henkilöllä siitepöly ei aiheuta mitään perinteisiä…

Kysytty

Englannin sana hay fever tarkoittaa heinäallergiaa. Minulla ja kahdella tuntemallani henkilöllä siitepöly ei aiheuta mitään perinteisiä siitepölyallerkiaoireita, vaan meillä kaikilla nousee siitepölykauden alussa pieni lämpö, joka ei lähde pois kuumetta alentavalla lääkkeellä, vaan siihen toimii vain allergialääke.

Tulkintani mukaan sana hay fever viittaa juuri siihen, että henkilölle tulee siitepölystä kuumetta. Olen kysynyt asiaa allergialääkäriltä, mutta hän ei tiennyt asiasta.

Kysynkin siis, että löydättekö tietoa siitä, onko siitepölyn aiheuttamasta kuumeesta jotain virallista lääketieteellistä tietoa jossain? Ja mistä tämä hay fever -sana tulee?

Lämmin kiitos vastauksetanne jo etukäteen,
Sari

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipediassa löytyy kattava artikkeli nimeltä Allergic rhinitis jossa mm. sanotaan seuraavaa: "When caused by pollens of any plants, it is called "pollinosis", and if specifically caused by grass pollens, it is known as "hay fever". Hay fever isn't caused by hay and does not exhibit symptoms of fever, but since grasses shed their pollens into the air at about the same time that hay is being cut, the common term hay fever is used."

Kodin uusi lääkärikirjassa sanotaan että allerginen nuha, kuten heinänuha, tarkoittaa tilaa, jossa yliherkkyys siitepölyille, pölyille tai ilman mukana kulkeville muille ärsyttäville ainesosille aiheuttaa nenän limakalvotulehduksen. Missään ei mainita että se aiheuttaisi kuumetta.

Douglas Harperin ylläpitämä verkkopalvelu OnlineEtymology Dictionary (http://www.etymonline.vom) hertoo että "hay fever" (myös hay-fever) on tavattu ensimmäisen kerran jo vuonna 1829, sitä ennen käytössä oli termi "summer catarrh".