En onnistunut löytämään netistä tietoa siitä, mikä on ensimmäinen vironkielinen romaani, kuka on kirjailija ja milloin teos on julkaistu.

Kysytty

Hei,

en onnistunut löytämään netistä tietoa siitä, mikä on ensimmäinen vironkielinen romaani, kuka on kirjailija ja milloin teos on julkaistu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vironkielinen kirjallisuus kehittyi kansallisen heräämisen myötä 1800-luvun toisella puoliskolla. Sivistyneistöhän oli Virossa perinteisesti saksankielistä. Ensiksi alettiin kerätä Suomen mallin mukaisesti kansanrunoutta, kansantarinoita ja satuja. Merkittävä kirjallinen tapaus oli Virossa Friedrich Reinhold Kreutzwaldin kokoaman Kalevipoeg-eepoksen julkaiseminen 1857. Tämän ajan kirjallisuus oli lähinnä tarkoitettu sivistämään kansaa eikä varsinaista vironkielistä romaanikirjallisuutta vielä ollut olemassa. Viron kirjallisuuden nousu alkoi runoudesta ja proosaa alettiin julkaista enemmän 1870-luvulla. Tähän vaikutti viron kirjakielen kehitys kun virn kielen tieteellinen kielioppi ilmestyi 1875. Lilli (Caroline) Suburg julkaisi 1877 omaelämäkerralisen kertomuksen nimeltä Liina. Siinä kuvataan nuoren virolaistytön kapinointia saksalaista koulua ja saksalaiststuneen ympäristön aiheuttamia paineita. 1880-luvulla syntyivät ensimmäiset varsinaiset vironkieliset romaanit täydentämään kertomusten rinnalla vironkielistä proosaa. Eduard Bornhöhen vuonna 1880 ilmestynyt historiallinen romaani Tasuja (Kostaja) taitaa olla ensimmäinen varsinainen vironkielinen romaani. Se kuvaa vuoden 1343 suurta talonpoikaiskapinaa Pohjois-Virossa. (Nirk, Endel: Viron kirjallisuus, 1986)