Emil Kauppi on vuonna 1918 säveltänyt kaksi yksinlaulua op. 41, n:o 1 Miksei soineet kirkonkellot (sanat Raili Kahilainen) ja n:o 2 Lähtö (sanat Helmi Heinä)…

Kysytty

Emil Kauppi on vuonna 1918 säveltänyt kaksi yksinlaulua op. 41, n:o 1 Miksei soineet kirkonkellot (sanat Raili Kahilainen) ja n:o 2 Lähtö (sanat Helmi Heinä). Keitä Kahilainen ja Heinä olivat? Mistä sanat/runot/nuotit löytyisivät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raili Kahilainen oli suomalainen sanoittaja, kääntäjä, laulaja ja laulunopettaja (ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Raili_Kahilainen), joka tunnetaan parhaiten suomennoksistaan lauluihin La Paloma ja Palaja Sorrentoon. Emil Kaupin yksinlaulu Miks' ei soineet kirkonkellot, op. 41, nro 1, on julkaistu vuonna 1919 (Fazer FM 1009) ja tämä nuotti löytyy ainakin Sibelius-Akatemian kirjaston ja Kansalliskirjaston kokoelmista. Myös opuksen toinen laulu Lähtö on julkaistu nuottina (Fazer FM 1010) ja löytyy sanoineen samoista kokoelmista. Tekstin tekijästä Helmi Heinä en löytänyt mitään lisätietoja, eikä häneltä ole Viola-tietokannassa muita kuin tämä yksi teksti. Pidän itse todennäköisenä tai ainakin mahdollisena, että kyseessä on salanimi.

Heikki Poroila