Ellibsin äänikirjavalikoima vaikuttaa hyvin suppealta verrattuna kaupallisiin toimijoihin. Onko sen tarkoitus laajentua? Mistä tiedän, mitkä uudet kirjat…

Kysytty

Ellibsin äänikirjavalikoima vaikuttaa hyvin suppealta verrattuna kaupallisiin toimijoihin. Onko sen tarkoitus laajentua? Mistä tiedän, mitkä uudet kirjat tulevat kirjastoon myös äänikirjoina eli voivatko äänikirjat tulla vielä viiveellä tarjolle vai tilataanko uutuuksista kaikki formaatit yhtä aikaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston on saatava  käyttöoikeudet e-äänikirjoihin voidakseen hankkia ne kokoelmiinsa, joten valitettavasti kaikkia e-äänikirjoina ilmestyneitä kirjoja ei saada kirjastojen asiakkaiden luettaviksi. Kirjojen eri formaatit eivät tule kirjastoon yhtä aikaa. Lisäksi kirjastojen e-kirja- ja e-äänikirjakokoelmat ovat paikallisia, eli ne ovat vain tietyn, oikedet hankkineen, kirjastokimpan lainaajien käytössä.

Tilanne voi tältä osin parantua, kun suunniteltu valtakunnallinen e-kirjakokoelma toteutuu. Aiheesta voi lukea Ylen uutisista (5.1.2019):

https://yle.fi/uutiset/3-10583370