Otsikko
Eikö elokuvateattereihin saa viedä omia eväitä? Jos haluaa syödä ja juoda elokuvaa katsoessaan, onko naposteltavat ostettava aina elokuvateatterista? Joskus…

Kysytty

Eikö elokuvateattereihin saa viedä omia eväitä? Jos haluaa syödä ja juoda elokuvaa katsoessaan, onko naposteltavat ostettava aina elokuvateatterista? Joskus olen miettinyt, että jos söisin esim. kotoa tuotua leipää elokuvan aikana, mutta onko se sitten aina kiellettyä?

Vastaus

Vastattu

Finnkinon teattereissa ei saa enää syödä omia eväitä. Sääntö otettiin käyttöön keväällä 2021 elokuvateattereiden avauduttua uudelleen koronapandemian rajoitusten purkautumisen jälkeen. Eväskiellon syyksi Finnkino ilmoitti lisätulojen tarpeen pandemian aiheuttamien tulonmenetysten vuoksi. Elokuvissa myytävät herkut ovat osa Finnkinon liiketoimintaa siinä missä elokuvalippujen ja mainosten myynti. Itse asiassa elokuvateatterit ansaitsevat merkittävästi paremmin myymällä popcornia kuin näyttämällä elokuvia. Elokuvat sinänsä ovat vain eräänlainen sisäänheittotuote teatterien tarjoamalle elämyskokonaisuudelle. Syömisestä on tullut kiinteä osa elokuvakokemusta juuri siksi, että teatterit markkinoivat aktiivisesti herkkuja osana "elämyspakettiaan".

Elokuvateattereissa syöminen juontaa juurensa Yhdysvaltoihin ja 30-luvun lamaan. Elokuvateatterit menettivät tuntuvasti katsojia, ja huvenneita lipputuloja alettiin kompensoida myymällä katsojille virvokkeita ja naposteltavaa. Amerikasta tapa sitten levisi muualle maailmaan.

Lähde:
Finnkino kielsi yleisön omat eväät, mutta miksi elokuvateattereissa edes syödään? “Popcornin myyminen oli lama-ajan ratkaisu talousongelmiin”

4 ääntä

Kommentit

Vertailua: Saako kokouskeskukseen viedä omat eväät vai onko kokoustarjoilut tilattava paikan päällä toimivalta yrittäjältä?

Toinen äärivertailu: jos haluaa välttämättä syödä ja juoda elokuvaa katsellessa, olisko paras silloin katsoa se kotisohvalla, missä ei ole kai niin nuukaa, jos tahrii istuimensa ja sitten toisten vaatteet?

Vielä eräs huomio: on olemassa ihmisiä, jotka ovat allergisia sitrushedelmille. Jos viet mandariinin leffaan, saatat saada aikaan naapuripenkin istujalle allergisen reaktion. En tosin tiedä, myydäänkö teatterien kioskeissa hedelmiä, aikaisemmin niitä ei ollut.

Finnkinon teatteriin voi ja pystyy tuomaan omat eväät mukanaan kunhan pitää ne laukussa piilossa ja ottaa esiin vasta salin valojen sammuttua.

Pari-kolme tuntia on terveellinen aterianväli. Eiköhän ne eväät voisi syödä juuri ennen teatteriin menoa, jos nälkä todellakin tulee niin nopeasti.