Ei kelpaa mihinkään, jos kelpaa vain itselleen. Mitä tämä Voltairen lause tarkoittaa?

Kysytty

Ei kelpaa mihinkään, jos kelpaa vain itselleen.
Mitä tämä Voltairen lause tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voltairen ajatuksen ” Ei kelpaa mihinkään, jos kelpaa vain itselleen” selvittämiseksi tarvittaisiin Voltaire-tutkijan apua. Seuraava vastaus koottiin kirjastonhoitajien yhteistyönä.

Sitaatti löytyy Voltairen tekstistä Septieme discours sur la vraie vertu, todellista hyveestä.

https://books.google.fi/books?id=ayoHAAAAQAAJ&pg=PA60&lpg=PA60&dq=Septi…

Siinä käsitellään uskonnollista kieltäymystä ja erakkoutta tai eristäytymistä. Siitä huolimatta, että on hyvä keskittyä uskonnollisiin ajatuksiin ja on hyödyksi itselleen, on kuitenkin parempi olla hyödyksi myös muille. Samassa yhteydessä Voltaire siteeraa "rakastakaa jumalaa, mutta rakastakaa myös kuolevaisia".

Ja edelleen: valistusaatteeseen kuuluu ajatus siitä, että ihmisen on oltava hyödyksi yhteisölleen ja Voltaire vastusti ajatusta passiivisesta ja sisäänpäin kääntyneestä (katolisesta) kirkosta, (vita contemplativa vs. vita activa). Sivistyneistöllä varsinkin oli velvollisuus jakaa tietoaan, valistaa kansaa.