Otsikko
Dekkarien myyntiluvut? Mistä löytäisin kotimaisten ja ulkomaisten dekkarien myyntiluvut helpoimmin? Tietysti myös lainaustilastot kiinnostavat.

Kysytty

Dekkarien myyntiluvut? Mistä löytäisin kotimaisten ja ulkomaisten dekkarien myyntiluvut helpoimmin? Tietysti myös lainaustilastot kiinnostavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaupallisten julkaisujen tarkat myyntiluvut ovat liikesalaisuuksia, eikä tätä tietoa ole yleisesti saatavana oikeastaan minkään kirjan tai kirjailijan osalta. Aina silloin tällöin näkyy uutisia ja painoslukuja kirjoista, joista on tehty suurimmat painokset. On kuitenkin huomattava, että painosmäärä ja myyntiluku ovat kaksi eri asiaa, joista jälkimmäinen on useimmiten pienempi. Voi kuulostaa yllättävältä, mutta vain kustantaja tietää tarkalleen - ja mahdollisesti, mutta ei välttämättä kirjailija itse -, kuinka montaa kirjaa on myyty. Tieto ei välttämättä ole myöskään ajan tasalla vaan myyntitiedot voivat tulla viiveellä.

Kirjastojen lainauksia tilastoidaan yleisellä määrällisellä tasolla (ks. http://tilastot.kirjastot.fi/), mutta ei yksittäisen kirjan tasolla. Aina silloin tällöin jotkut kirjastot keräävät melkoisella vaivalla tietoja sillä hetkellä suosituimmista eli varatuimmista kirjoista. Systemaattisesti sitä ei taideta missään tehdä. Varaustilasto ei kuitenkaan kerro "lopullisista" lainausluvuista yhtään mitään, koska joitakin kirjoja lainataan innokkaasti hetken, mutta toisia rauhallisesti ja vuosikymmenien ajan.

Tekijänoikeuskorvausten jakamiseksi kerää Sanasto ry tietoja yksittäisten kirjailijoitten ja kirjojen tasolla. Tiettävästi tämä tiedonkeruu perustuu kuitenkin jonkinlaisiin otantoihin, ei absoluuttisiin tietoihin, joiden hankkiminen olisikin valtava työ kirjastojen ja kirjanimekkeiden suuren määrän takia. Sanasto ei tietääkseni kerro julkisuuteen selvittämiään lainausmääriä, kuten ei myöskään yksittäisten korvauksensaajien korvauksista, joista voisi teoriassa tehdä laskelmia ko. kirjailijan tuotannon lainausmääristä. Sanasto kerää tietoja kyllä nimekekohtaisesti, mutta valitettavasti tämä tieto ei ole julkista.

Yhteenvetona on pakko todeta, että sen paremmin myynti- kuin lainauslukujakaan ei ole saatavana. Noista kustantajien silloin tällöin julkaisemista painosmääristä tiedämme, että suosituimpia kirjoja - usein dekkareita - painetaan kymmeniä tuhansia kappaleita. Sekin on silti aika suhteellista tietoa, eikä koske kuin menestyneimpiä teoksia. Tavallisimmin kirjoja painetaan pikemminkin tuhat kuin kaksi tuhatta kappaletta. Joskus jokin kirja tulee suosituksi jälkikäteen - esimerkiksi Finlandia-voiton takia - jolloin kustantaja yleensä ottaa uuden tai uusia painoksia. Näin joudutaan menettelemään myös silloin, kun kustantaja ei ole osannut ollenkaan arvioida painoksen riittävyyttä ja hyvä menekki pääsee yllättämään. Aina silloin tällöin tämä näkyy myös kirjastoissa, jotka eivät saa lisäkappaleita, vaikka kuinka haluaisivat, koska painos on lopussa.

Heikki Poroila

3 ääntä

Kommentit

Olisi hyödyllistä nähdä näitä kaunokirjallisuuden myynti/lainaustilastoja ajalta ennen Internetin tuloa ja sen jälkeen. Kirjat tulevat olemaan aina hyödyllisiä niille, jotka niistä pitävät mutta ajan muutos on vähentämässä kirja-ja kustannusalan töitä. Tilastot auttaisivat näkemään missä muutos on tapahtunut.