Buddhalaisessa yhteydessä ja kirjallisuudessa törmäsin sanaan ehdonvarainen. Mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Buddhalaisessa yhteydessä ja kirjallisuudessa törmäsin sanaan ehdonvarainen. Mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkielisen Wikipedian artikkelissa asiaa selitetään näin: "Pratītyasamutpāda (paalinkieltä, sanskr. pratitya-samutpada, ’ehdonvarainen seuraamus’) on yksi buddhalaisuuden keskeisistä opetuksista. Ehdonvarainen seuraamus tarkoittaa sitä, että kaikki olemassa olevat asiat ja ilmiöt ovat toisistaan riippuvaisia ja edellyttävät toistensa olemassaoloa. Kaikki asiat ja ilmiöt vaativat tiettyjä ilmiöitä ja olosuhteita syntyäkseen ja myös muuttuvat tai katoavat olosuhteiden muuttuessa. Esimerkiksi ihminen tarvitsee pysyäkseen hengissä tai terveenä muita ihmisiä, ruokaa, vaatteita, ilmaa hengitettäväksi, vettä juotavaksi jne."

Englannin kielessä käytetään samasta asiasta ilmaisua "dependent arising" tai "dependent origination" (katso lisää https://en.wikipedia.org/wiki/Buddhism), joista "ehdonvarainen seuraamus" lienee käännösyritys. Ilmaisu "ehdonvarainen" ei ole suomen kielessä normaalisti käytetty sana eikä se tarkoita tämän buddhalaisuuteen liitetyn merkityksen ulkopuolella mitään.

Heikki Poroila