Brittien piti eu lakien mukaan maksaa sakkoa 80-100 miljardia euro eu lle erotessaan liitostamme. Tästä kirjoitettiin paljon brexitin alkukuukausina. Miten…

Kysytty

Brittien piti eu lakien mukaan maksaa sakkoa 80-100 miljardia euro eu lle erotessaan liitostamme. Tästä kirjoitettiin paljon brexitin alkukuukausina. Miten tämän sakon kanssa on käynyt? Vain onko tämäkin sovittu laki sellainen ettei sitä tarvitse noudattaa, kuten budjettivajeen ylitys ilman rangaistuksia.

Vastaus

Vastattu

Iso-Britannia ja Euroopan unioni pääsivät kauppa- ja yhteistyösopimukseen keskinäisistä suhteistaan 24.12.2020.

Osapuolten väliset velvoitteet ilmenevät solmitusta sopimuksesta.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=OJ:L:2020:444:…