Asun raahessa ja haluan lainata pyhäjoen kirjastosta. Joudunko ottamaan kaukolainaamalla?

Kysytty

Asun raahessa ja haluan lainata pyhäjoen kirjastosta. Joudunko ottamaan kaukolainaamalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
kaukolainauksen yleinen periaate on, että jos asiakkaan kysymää aineistoa ei ole asiakkaan oman kunnan kirjastossa ollenkaan, niin sen voi kaukolainata toisen kunnan kirjastosta. Kaukolainauksen tekee kirjasto, koska se on kirjastojen välistä lainausta ja siitä peritään maksu, joka vaihtelee kunnittain.

Tässä tapauksessa kannattaa olla yhteydessä Raahen pääkirjastoon, jossa tarkistetaan onko tarvitsemaasi kirjaa tms. kirjaston omissa kokoelmissa vai onko se lainassa toisella asiakkaalla. Sen jälkeen sinun kanssasi keskustellaan joko aineiston varaamisesta (aineisto lainassa) tai kaukolainauksesta (aineistoa ei ole kokoelmissa ollenkaan). Jos kysymääsi aineistoa ei ole Raahen kaupunginkirjaston kokoelmissa, niin se voidaan silloin tilata kaukolainaksi esimerkiksi Pyhäjoelta. Siinä tapauksessa, että tarvitsemasi kirja tms. on lainassa ja et halua sitä varata, niin emme voi sitä kaukolainata. Raahen kaupunginkirjasto ei kuulu tällä hetkellä mihinkään kirjastokimppaan, joka voisi helpottaa toisesta kirjastosta lainaamista.

Raahen kaupunginkirjaston yhteystiedot:
puh. 08 439 3324
email: kirjasto@raahe.fi
http://www.raahe.fi/kirjasto/kaukopalvelu

Arja Nevala
Raahe