Otsikko
Astrid Lindgrenin kirjassa Smoolannin sankari ja muita kertomuksia on tarina "Petri muuttaa Pikkukamariin". Siinä isän kynä on hukassa ja hän syyttää, että…

Kysytty

Astrid Lindgrenin kirjassa Smoolannin sankari ja muita kertomuksia on tarina "Petri muuttaa Pikkukamariin". Siinä isän kynä on hukassa ja hän syyttää, että hänen Petri-niminen poikansa on ottanut sen. Petri suuttuu ja muuttaa Pikkukamariin, joka on samassa pihassa. Minua mietityttää, että mitä tuo pikku kamari oikeasti on? Mahtoiko Petri muuttaa jonkinlaiseen ulkokäymälään ja pikkukamari on vain hieno kiertoilmaisu käymälälle aikana, jolloin käymälästä ja siellä tehtävistä asioista ei ehkä ollut sopivaa puhua joskus 1900-luvun alkupuolella?

Vastaus

Vastattu

Petrin Pikkukamari on todella ulkokäymälä, ulkorakennus. Tarinan taustalla on Astrid Lindgrenin oma lapsuudenkokemus.  Hän oli

karannut kotoa, eikä kukaan edes huomannut sitä! Petri karkaaminen Pikkukamariin todella huomataan ja heti.