Asiani koskee kodin siivousta ja eritoten aineita, joilla saa pinnat puhtaiksi. Ystävättäreni miehellä on tapana polttaa tupakkaa vessassa, ja sen seinät…

Kysytty

Asiani koskee kodin siivousta ja eritoten aineita, joilla saa pinnat puhtaiksi.
Ystävättäreni miehellä on tapana polttaa tupakkaa vessassa, ja sen seinät olivat tulleet tasaisen ruskeiksi, paitsi sähkökatkaisimen ympärillä oleva alue oli puhdas. Siitä ystävätär päätteli, että käden rasvakerros sai aikaan sen, ettei lika tarttunut siihen pintaan ja alkoi siivoamaan kaakeleita seoksella, jossa oli sitruuna+sooda+vesi+öljy. Minä sanoin hänelle, että öljy oli turhaa. Kumpi meistä on enemmän oikeassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tupakan kellastamat seinät on hankala saada puhtaiksi. Maalatuissa tai tapetoiduissa tiloissa saattaa ainoaksi hyvin toimivaksi tavaksi jäädä seinien uudelleen maalaus tai tapetointi, mutta kaakeloidussa kylpyhuoneessa nämä tavat eivät tietysti käy.

Tuollaista ohjetta puhdistukseen ei löytynyt. Ruokasoodaa käytetään puhdistamaan esimerkiksi kattiloita, lavuaareja, teekuppeja ja hopeita, mutta kokonaisten seinien puhdistuksessa siitä ei löytynyt tietoa. Lisää ekosiivoojan vinkkejä löytyy mm. Marttaliiton sivuilta:

http://www.martat.fi/kodinhoito/siivous/isoaidin-siivousvinkit/

Öljyn tai ihon rasvan avulla saattaa tietysti irrota seinästä kaikenlaista, mutta toisaalta sen jälkeen seinä on rasvainen.

Marttaliiton sivuilta tietoa myös siivousaineista yleisesti:

http://www.martat.fi/kodinhoito/siivous/siivousaineet/