Onko tupakka (palturitupakka ja virginiantupakka) kasveilla kahta sukupuolta eli poika ja tyttö. Vai onko tupakoissa kumpikin sukupuoli samassa kasvissa? Kysyn…

Kysytty

Onko tupakka (palturitupakka ja virginiantupakka) kasveilla kahta sukupuolta eli poika ja tyttö. Vai onko tupakoissa kumpikin sukupuoli samassa kasvissa? Kysyn tätä koska olen kiinnostunut näitten risteyttämisestä koemielessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tupakkakasvit ovat suvullisia kasveja. Ilmeisesti sukupuolet ovat samassa kasvissa, sillä lajikkeita voi risteyttää pölyttämällä ristiin kahta lajiketta. (Tästä löytyy ainakin englanninkielisiä artikkeleita, esim. jhered.oxfordjournals.org/content/os-7/1/143.full.pdf.) Tupakankasvatuksesta Suomessa on kirjoittanut mm. Untamo Utrio 1943 teoksessaan Pois pula ja puutteet. Teksti löytyy netistäkin: http://www.henriettesherbal.com/eclectic/pula-puutteet/luku-10.html.