Arvon kirjastolaiset. Kiertelen Suomea, ja varsinkin lopetettuja kuntia. Onko olemassa hakuteosta tai muuta hyvää lähdettä Suomen kunnista 1950-60-luvuilla?…

Kysytty

Hei, arvon kirjastolaiset. Kiertelen Suomea, ja varsinkin lopetettuja kuntia. Onko olemassa hakuteosta tai muuta hyvää lähdettä Suomen kunnista 1950-60-luvuilla? Kaipaisin kuntakarttoja ja mahd. pieniä historiikkejä. Erityisesti evakkojen sijoittuminen kiinnostaa. Jättiopus "Siirtokarjalaisten tie" on heikko lähde, joten sitä ei kannata ehdottaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutama ehdotus:

- Suomen kunnat 1917-2009 / toim. Mika Mäkelä, Pirkko Retti ; [kartat: Kauko Kyöstiö ... et al.] (2008)

- Karjalani, Karjalani, maani ja maailmani : kirjoituksia Karjalan menetyksestä ja muistamisesta, evakoiden asuttamisesta ja selviytymisestä / toim. Pirkko Kanervo, Terhi Kivistö & Olli Kleemola ; [artikkelien kirjoittajat]: Tuula Eskeland [ja 10 muuta] (2018)

- Suomenmaa-sarja 1-7 (1967-1978): kunnittainen hakuteos

- Suomi-käsikirja / [toim. Jussi Keinänen] (1968)

- Suomen paikkakuntahakemisto / P. Pauninkoski (1949)

Kaksi uusinta löytyvät useista Helmet-kirjastoista ja vanhemmat Helmet-kirjavarastosta Pasilan kirjastosta. Varastossa on myös monia muita vanhoja Suomen matkaoppaita ja hakuteoksia (kirjastoluokassa 412), joista voisi olla hyötyä. Kokoelman tutkiskelua varten  varastossa on avoimet keskiviikkoisin klo 14-18  8.1., 5.2., 4.3., 1.4., ja 6.5. Varaston kirjoja voi varata ja lainata kuten muidenkin kirjastojen kirjoja.

https://www.helmet.fi/fi-FI

https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttuja_kirjastosta/Helmetkirjavarasto(1373)