Ajoimme vastikään Pariisin Orlyn lentoasemalta raitiovaunulla kohti keskustaa (yksi linja). Linjan varrella oli pysäkki nimeltä Saarinen ja se oli pitkällä…

Kysytty

Hei!
Ajoimme vastikään Pariisin Orlyn lentoasemalta raitiovaunulla kohti keskustaa (yksi linja). Linjan varrella oli pysäkki nimeltä Saarinen ja se oli pitkällä kadulla, jonka nimi oli rue Saarinen.

Minkähän vuoksi Pariisissa on moinen katu? Jonkun suomalaislähtöisen henkilön ansiosta/kunniaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suoraa lähdettä en tähän löytänyt, mutta vertailu ja päättely riittänevät.

Rue Saarinen -kadun ympärillä Parisiin esikaupunkialueella Rungis'ssa on katuja nimetty mm. seuraavien henkilöiden mukaan: Nicholas Ledoux, Auguste Perret, Walter Gropius, le Corbusier sekä Oscar Niemeyer - kaikki kansainvälisesti kuuluisia arkkitehteja eri aikakausilta. Koska Saarisen etunimeä ei ole mainittu, katu ja pysäkki kunnioittanevat sekä isän Eliel Saarisen (1873 - 1950) että pojan Eero Saarisen (1910 - 1961) merkittävää elämäntyötä arkkitehtina.

Eliel Saarinen suunnitteli suurta huomiota herättäneen Suomen paviljongin Pariisin vuoden 1900 maailmannäyttelyyn. Yhdysvalloissa uransa luonutta Eero Saarista arvostetaan Ranskassa modernin tyylin arkkitehtina ja kalustesuunnittelijana.