Aion muuttaa sukunimeni. Luin että "uudeksi sukunimeksi ei voi ottaa nimeä, joka on merkitty väestörekisteriin". Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Eivätkö esim…

Kysytty

Aion muuttaa sukunimeni. Luin että "uudeksi sukunimeksi ei voi ottaa nimeä, joka on merkitty väestörekisteriin". Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Eivätkö esim. yleisimmät sukunimet ole merkitty sinne? Enkö siis voisi ottaa nimekseni vaikkapa Korhosta tai Virtasta, koska ne on väestörekisterissä, jos suvussani ei ole samannimisiä? Mistä sitten tiedän minkä nimen voin ottaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimilain teksti on suhteellisen monimutkainen ja vaikka yleisperiaate on kysyjän mainitsema, siitä voidaan poiketa "erityisestä syystä". Suosittelen tutustumaan esimerkiksi sivulta http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=314 löytyviin lainkohtiin ja muihin ohjeisiin. Viime kädessä nimenmuutoksen hyväksyy viranomainen, eikä sen päätöstä voi täysin ennakoida.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hakiessani muutama vuosi sitten nimenmuutosta minulle kerrottiin, että en tosiaankaan voisi ryhtyä miksikään sellaiseksi, joiden nimi on väestörekisterissä, ellen voisi todistaa olevani sukua asianomaisille. Virtaseksi tai Korhoseksi ryhtyminen ei siis olisi sen ajatuksen mukaan mahdollista, elleivät ne ole sukusi nimiä. Voit penkoa kirkonkirjoja ja katsoa, millaisia nimiä suvussasi on ollut enintään noin 4 sukupolvea taaksepäin. Mikäli valitset siis mummosi tyttönimen, se lienee mahdollista, mutta silloin joudut hakemaan kaikki sukuselvitykset, joiden mukaan se on todella sukusi nimi.

Helpompaa onkin keksiä täysin uusi nimi. Siihen avuksi voit käyttää väestörekisterin sukunimipalvelua, jonka kautta teoriassa pitäisi nähdä, onko ajattelemasi nimi jo olemassa. Kuitenkin on viisainta ottaa yhteyttä väestörekisteriin ja varmistaa asia ennen paperien liikkeelle laittamista. Olin itse valinnut mielestäni hyvän nimen ja tarkistanut, että sitä ei ole olemassa ennestään - ja kas, maistraatti otti yhteyttä ja ilmoitti, että se olikin, ei vain jostain syystä näkynyt netin nimipalvelussa.
Uudet nimet käsitellään myös sukunimilautakunnassa, joka tarkistaa paitsi taustan vedenpitävyyden, jos otat käyttöön vanhan nimen; myös nimen oikeellisuuden kielen ja kulttuurin kannalta uusionimien osalta.
IS:n artikkelin 13.3.2014 mukaan esim. Leopardimäki ei ollut hyväksytty, koska leopardi ei ole luontainen suomalainen eläin.
Ehdotankin, että kysyt, kysyt ja vielä kerran kysyt, niin kauan kunnes kaikki mahdolliset asiat on selvitetty. Nimenmuutos on kallis juttu, joten ei kannata ryhtyä siihen valimistelematta asioita huolellisesti. Valmistaudu myös siihen, että se saattaa kestää puoli vuotta tai enemmänkin, riippuen minkä maistraatin alaisuuteen kuulut ja miten paljon tarkistustyötä sukunimilautakunta tekee. Lautakunta kokoontuu harvoin, joten tsekkaa, ettei passisi mene umpeen prosessin aikana tai että et joudu jostain syystä anomaan ensin vanhalla nimellä passia tai ajokorttia ja sitten heti parin kuukauden päästä maksamaan uusia henkilöasiakirjoja.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288664886631.html