Aion laatia valtakirjan perunkirjoitustilaisuuteen. Olen saanut ohjeen, että todistajat ovat pakolliset ja myös ohjeen, että todistajat eivät ole pakollisia…

Kysytty

Aion laatia valtakirjan perunkirjoitustilaisuuteen. Olen saanut ohjeen, että todistajat ovat pakolliset ja myös ohjeen, että todistajat eivät ole pakollisia. Missä lainkohdassa tms on määrätty, että valtakirjassa pitää olla todistajat. MITÄ todistajat TODISTAVAT ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perintökaaren 20-luku koskee perunkirjoitusta. Se ei sisällä säännöstä valtakirjan muodosta.
Alla on linkki lakitekstiin Finlex-tietopankissa

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040?search%5Btype%5D=pi…

Kirja: Aulis Aarnio – Urpo Kangas –Pertti Puronen: Perunkirjoitusopas. Helsinki 2000. ISBN 952-14-0387-X. Kirja on esimerkiksi Eduskunnan kirjaston kokoelmissa.

Kirjassa on eri asiakirjojen kaavoja, mm. yksilöity valtakirja perunkirjoitusta varten.

Kysymyksenne mitä todistajat todistavat;
yleensä valtakirjassa todistajat todistavat nimikirjoituksen oikeaksi.